Dieta eliminacyjna podczas karmienia piersią

Karmienie piersią jest uważane przez specjalistów za najlepszą i najbardziej wartościową formę diety u maluchów. Zwłaszcza do 6 miesiąca życia. Wymaga ono jednak od świeżo upieczonej mamy przestrzegania pewnych zasad. Szczególnie dotyczy to sytuacji, kiedy jej pociecha cierpi na jakiś rodzaj alergii lub jest nią rodzinnie obciążona. W takich przypadkach bowiem jadłospis kobiety karmiącej piersią musi być nie tylko pozbawiony niektórych produktów, ale również umiejętnie zbilansowany. Zatem, jak powinna wyglądać prawidłowa dieta eliminacyjna podczas karmienia piersią i dlaczego jej stosowanie jest aż takie ważne?

Czym jest dieta eliminacyjna podczas karmienia piersią?

Dieta eliminacyjna podczas karmienia piersią polega na skomponowaniu jadłospisu tak, aby nie znajdowały się w nim produkty, które są przez malucha źle tolerowane. Stosuje się ją głównie przy podejrzeniu występowania u dziecka alergii pokarmowej lub też nietolerancji.

W trakcie jej stosowania tymczasowo eliminuje się produkt, który podejrzewany jest o wywoływanie objawów nietolerancji. Testowanie danego elementu jadłospisu powinno trwać około 2-3 tygodnie. W części przypadków na rezultaty trzeba poczekać jednak nieco dłużej. Co więcej, dużą pomocą w identyfikacji nietolerowanych produktów może być skrupulatne notowanie przez mamę składu spożywanych przez siebie posiłków.

Kiedy istnieje konieczność wprowadzenia diety eliminacyjnej?

Na wstępie warto zaznaczyć, że nie każda karmiąca mama musi stosować dietę eliminacyjną. Taka konieczność istnieje jedynie w przypadku podejrzenia lub stwierdzenia między innymi nietolerancji glutenu, czy też laktozy u dziecka lub samej karmiącej. Według danych statystycznych może to dotyczyć aż 6% populacji.

dieta eliminacyjna podczas karmienia piersią

Za wywoływanie reakcji alergicznych podczas karmienia piersią najczęściej odpowiedzialne są:

  • Mleko krowie (2,5%)
  • Jaja (1,3%)
  • Orzechy arachidowe (0,8%)
  • Soja (0,4%)
  • Zboża (0,4%)

Nasilenie i szybkość pojawiania się objawów reakcji alergicznej zależy od stopnia nadwrażliwości organizmu dziecka oraz od ilości pokarmu spożytego przez matkę. Tak więc niepokojące symptomy mogą wystąpić już w ciągu kilku pierwszych minut karmienia. Zwykle jednak rozwijają się one po upływie 4-24 godzin po ekspozycji na alergen.

Maluszek może być wtedy marudny i płaczliwy, okazując w ten sposób swój dyskomfort. Dodatkowo może wystąpić u niego wysypka, pokrzywka, świszczący oddech, kolka, biegunka lub wymioty. Co ciekawe, objawy nietolerancji nowych produktów, zwłaszcza zjedzonych przez mamę w dużych ilościach pojawiają się szybko i równie szybko ustępują. Jeżeli natomiast uczulający produkt spożywany jest często, objawy mogą utrzymywać się u maluszka przez o wiele dłuższy czas.

Jak odpowiednio zbilansować dietę eliminacyjną?

Samo wyeliminowanie produktu alergizującego z diety to nie wszystko. Jadłospis musi być bowiem także prawidłowo zbilansowany. Tak więc prawidłowa dieta eliminacyjna karmiącej mamy powinna zawierać:

  • Około 2600-3000 kcal – zwiększona podaż kalorii, zaspokoi potrzeby zarówno matki, jak i jej dziecka.
  • 30% tłuszczów (z czego 10% powinny stanowić nasycone kwasy tłuszczowe) – tłuszcze są niezbędne dla prawidłowego wchłaniania witamin A, D, E i K. Te z kolei są konieczne dla właściwego rozwoju organizmu maluszka.
  • 15-20% białka – największe zapotrzebowanie występuje w pierwszym półroczu laktacji, później maleje. Co bardzo ważne, minimum 60% białka powinno stanowić białko pochodzenia zwierzęcego (mleko i produkty mleczne, mięso, ryby, jaja). Pozostałe 40% może stanowić białko roślinne (zboża, nasiona roślin strączkowych, orzechy).
  • 55-60% węglowodanów – w ramach codziennej dawki węglowodanów karmiąca powinna spożywać również 20-40 gramów błonnika.

Wprowadzenie diety eliminacyjnej u matki karmiącej warto zawsze skonsultować z lekarzem lub dietetykiem. Kluczem do sukcesu jest znalezienie alergenu odpowiedzialnego za wystąpienie niepożądanych objawów u dziecka. Ważne jest także, aby wyeliminować nie tylko sam produkt alergizujący, ale również inne, które mogą zawierać go w swoim składzie. Z tego powodu podczas zakupów należy bardzo dokładnie czytać etykiety towarów, które mogą trafić do jadłospisu karmiącej mamy.

Słowem zakończenia, najważniejsze w przypadku wystąpienia objawów alergii u maluszka jest to, by pamiętać, że to nie mleko mamy jest ich przyczyną. Odpowiedzialne są za nie produkty, które karmiąca piersią mama zjadła. W żadnym wypadku nie powinno się więc zaprzestawać karmienia piersią, lecz zastosować dietę eliminacyjną. Należy jednak pamiętać, aby była ona odpowiednio zbilansowana. W ten sposób nawet po wyeliminowaniu niektórych produktów z jadłospisu będzie ona pełnowartościowa zarówno dla karmiącej mamy, jak i jej dziecka.

Bibliografia:
Pediatria autorstwa Wandy Kawalec
Dieta kobiety karmiącej – dr n. med. Katarzyna Smoter, dr hab. n. med. Dorota Bomba-Opoń, prof. dr hab. n. med. Mirosław Wielgoś

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Kamil, student VI roku medycyny. Szczególnie zainteresowany tematyką z zakresu medycyny rodzinnej i podstawowej opieki zdrowotnej oraz leczenia bólu. Wzorujący się na dawnym modelu stosowania medycyny, kiedy to lekarze zajmowali się pacjentem w sposób całościowy, udoskonalonym jednak o najbardziej aktualną medyczną wiedzę i nowoczesne metody terapeutyczne.

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.