Dieta 7-miesięcznego dziecka – co podawać do jedzenia?

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca wyłączne karmienie piersią maluchów do 6 miesiąca życia. Uznaje się bowiem, iż w okresie tym mleko matki jest dla dziecka pokarmem najbezpieczniejszym i najbardziej optymalnym. Co jednak później? Jak powinien wyglądać jadłospis dziecka, które ma już za sobą pierwsze półrocze życia? Tak powinna wyglądać dieta 7-miesięcznego dziecka.

Dieta 7-miesięczego malucha – podstawowe zasady

Dieta 7-miesięcznego dziecka powinna być układana w oparciu o kilka podstawowych zasad. Spośród nich na szczególną uwagę zasługują:

  • Stopniowe wprowadzanie posiłków uzupełniających. W roli tej dobrze sprawdzą się drobno posiekane lub zmiksowane mięsa i ryby, rozgniecione na jednorodną papkę warzywa i owoce (niedosładzane sztucznie). A także wyroby mleczne (jogurty naturalne, kefiry, czy też sery).
  • 4 do 5 posiłków dziennie. 7-miesięcznym dzieciom zaleca się spożywanie około od 4 do 5 posiłków dzienni.e. 3 z nich powinny mieć charakter mleczny, a pozostałe składać się z pokarmów uzupełniających. Każda porcja powinna mięć objętość od około 170 do 180 mililitrów.
  • Karmienie piersią na żądanie. Po 6 miesiącu życia matczyne mleko nadal powinno być podstawowym składnikiem dieta malucha. Wszystkie pozostałe pokarmy w jadłospisie winny spełniać jedynie rolę posiłków uzupełniających.
  • Mleko następne 4 razy dziennie. W przypadku dzieci karmionych sztucznie zaleca się czterokrotnie w ciągu dnia podawanie mleka następnego. Jeden posiłek może składać się wyłącznie z produktów uzupełniających.

dieta 7-miesięcznego dziecka

Produkty uzupełniające w diecie 7-miesięcznego malucha

Koniec pierwszego półrocza życia jest dobrym czasem na rozpoczęcie wprowadzania do diety dziecka produktów uzupełniających. Jest to bardzo ważne z punktu widzenia prawidłowego rozwoju malucha oraz kształtowania jego późniejszych preferencji smakowych. Pierwsze 2 lata życia są w tym aspekcie kluczowe.

Mięso jest jednym z najważniejszych produktów uzupełniających i powinno być wprowadzane do jadłospisu młodego człowieka jak najwcześniej. Specjaliści szczególnie polecają drób (indyk, kurczak, gęś, kaczka), jagnięcinę, czy też cielęcinę. Nie ustalono jednak, które z tych rodzajów mięs jest dla dzieci najlepsze. Całkowicie zakazane są za to przetworzone produkty w postaci różnego rodzaju parówek, kiełbas, czy też mielonek. Skąd jednak, aż tak duży nacisk na ten właśnie element jadłospisu? Tak więc mięso jest doskonałym źródłem łatwoprzyswajalnego żelaza. Jego zapasy w organizmie dziecka kończą się około 6 miesiąca życia. Mięso to także źródło pełnowartościowego, bogatego we wszystkie potrzebne aminokwasy białka, witaminy B12, czy też cynku, karnityny oraz kwasu arachidonowego.

Ryby, wbrew obiegowej opinii, rzadko powodują reakcje alergiczne. Co za tym idzie, mogą, a wręcz powinny być one jednym z podstawowych produktów uzupełniających. Są doskonałym źródłem łatwoprzyswajalnych i pełnowartościowych białek oraz tak zwanych niezbędnych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Jeśli chodzi o gatunki, to szczególnie polecane są tu tłuste, wolno żyjące ryby morskie. Takie jak łosoś, śledź, sardynka, czy też halibut. Ze względu na możliwie większą akumulację metali ciężkich niezalecany jest za to tuńczyk oraz morskie ryby drapieżne (na przykład miecznik).

Dieta 7-miesięcznego dziecka – najpierw warzywa, później owoce

Warzywa i owoce są obok mięs i ryb najważniejszymi produktami uzupełniającymi w diecie 7-miesięcznych maluchów. Ponieważ są źródłem wielu witamin oraz minerałów. W celu uniknięcia niechęci do nich powinny być one regularnie podawane już u 6-miesięcznych maluchów. Zwykle dzieci przekonują się do ich smaku po kilku-kilkunastokrotnej próbie podania. Co bardzo ważne, wcześniejsze wprowadzenie do diety dziecka słodkich owoców może wzmóc ową niechęć do warzyw. Ludzie już od urodzenia preferują smak słodki.

Pewne wątpliwości budzi wprowadzanie do diety dziecka jajek oraz zbóż zawierających gluten (na przykład pszenicy). Wielu naukowców, ze względu na ich potencjał alergizujący, odradza ich wczesne stosowanie. Zalecenia te nie są jednak potwierdzone. Wyniki współczesnych badań naukowych sugerują raczej, że jajka, produkty zawierające gluten oraz zboża powinny być wprowadzane do diety malucha razem z innymi posiłkami uzupełniającymi. Naukowcy nie zaobserwowali bowiem zwiększonej częstości występowania alergii oraz celiakii u dzieci, których jadłospis był już od 6 miesiąca życia urozmaicony o tego typu produkty. Nie ma też dowodów, że tak zwana ekspozycja na gluten pozwala zmniejszyć ryzyko rozwoju celiakii. Przeprowadzono obszerne badanie na ten temat, które jednoznacznie udowodniło, że tak zwana ekspozycja na gluten jest nieskuteczna, choć nadal jest zalecana.

Jeśli chodzi o przyprawy, to są one dozwolone w małych ilościach. Należy jednak unikać ostrych dodatków, soli oraz cukru. Te dwa ostatnie produkty są szczególnie przeciwwskazane w diecie 7-miesięcznych maluchów, jak i dzieci starszych i osób dorosłych.

Prawidłowo ułożona dieta dziecka jest bardzo ważna. W całym procesie układania jadłospisu nie należy jednak zapominać o jakości produktów. W wielu przypadkach to właśnie jakość, a nie ilość i różnorodność pokarmów determinuje zdrowie malucha.

Bibliografia:

Poradnik żywienia niemowląt pod redakcją profesor Hanny Szajewskiej oraz dr hab. n med. Andrei Horvatch
Pediatria autorstwa Wandy Kawalec

 

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Kamil, student VI roku medycyny. Szczególnie zainteresowany tematyką z zakresu medycyny rodzinnej i podstawowej opieki zdrowotnej oraz leczenia bólu. Wzorujący się na dawnym modelu stosowania medycyny, kiedy to lekarze zajmowali się pacjentem w sposób całościowy, udoskonalonym jednak o najbardziej aktualną medyczną wiedzę i nowoczesne metody terapeutyczne.

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.