DHA w ciąży

W czasie ciąży zarówno w organizmie kobiety, jak i rozwijającego się dziecka zachodzi wiele zmian. Aby wszystkie te procesy przebiegły prawidłowo to przyszła mama musi jednak szczególnie zadbać o optymalny poziom składników mineralnych oraz witamin w swoim ciele. Jednym z najważniejszych związków mających ogromny wpływ na zdrowie maluszka jest kwas DHA. Przede wszystkim wspiera on prawidłowy rozwój mózgu i wzroku płodu oraz efektywnie zapobiega przedwczesnemu porodowi. Niestety, nasz organizm nie wytwarza go samodzielnie, przez co konieczna okaże się odpowiednia  suplementacja. Dlaczego jednak DHA ma tak istotne znaczenie dla właściwego przebiegu ciąży?

DHA w ciąży

Czym jest kwas DHA?

Kwas dokozaheksaenowy (w skrócie DHA) jest wielonienasyconym kwasem tłuszczowym z grupy OMEGA-3. Jednocześnie to jeden z najistotniejszych związków budujących ludzką tkankę nerwową.

Naturalnymi źródłami DHA są głównie ryby morskie (w tym łosoś, tuńczyk czy sardynka), owoce morza i olej rybi. Niestety, ze względu na nasze położenie geograficzne niewiele osób spożywa wystarczające ilości ryb, aby efektywnie zapobiec niedoborom tego związku. Ponadto niektóre kobiety rezygnują z ich jedzenia w obawie przed toksynami bądź ryzykiem wystąpienia zwiększonego poziomu rtęci.

Ponieważ ten kwas tłuszczowy ma jednak ogromny wpływ na prawidłowy rozwój płodu, to niezbędna okaże się jego suplementacja. Zalecane dzienne dawki DHA powinien ustalić lekarz prowadzący ciążę na podstawie wykonanych badań kontrolnych.

DHA w ciąży – korzyści dla dziecka

Kwas DHA ma kluczowe znaczenie dla zdrowia oraz rozwoju maluszka. Przede wszystkim stanowi podstawowy budulec tkanki nerwowej dziecka, zarówno w okresie prenatalnym, jak i w pierwszych latach życia. Aktywnie bierze również udział w procesie powstawania błon komórkowych neuronów. Niedobór tego związku w organizmie mamy może więc doprowadzać do zmniejszenia zdolności poznawczych u dziecka, niższego poziomu IQ oraz wpływać na niedorozwój mózgu. Ponadto kwas dokozaheksaenowy w dużym stopniu ogranicza ryzyko wystąpienia chorób narządu wzroku, a także przyczynia się do poprawy ostrości widzenia pociechy. Od ilości dostarczanego związku DHA zależy więc jak maluszek będzie widział w przyszłości. Nie można też zapominać, że kwasy wielonienasycone skutecznie poprawiają działanie układu immunologicznego dziecka. Dzięki odpowiedniej suplementacji nasze pociechy mniej potem chorują, a przebieg ewentualnych infekcji okazuje się dużo lżejszy. Tego rodzaju związki zmniejszają również ryzyko pojawienia się u noworodka astmy lub alergii. Co więcej, kwasy DHA pozytywnie wpływają też na utrzymanie prawidłowego terminu porodu. Dodatkowo chronią przed wystąpieniem innych powikłań ciążowych oraz poprawiają parametry urodzeniowe dziecka, w tym jego masę.

Kwasy DHA a zdrowie przyszłej mamy

Warto pamiętać, że kwas dokozaheksaenowy ma również ogromne znaczenie dla zdrowia przyszłej mamy. W dużym stopniu przyczynia się bowiem do prawidłowego funkcjonowania wielu układów w kobiecym organizmie, w tym nerwowego, odpornościowego i sercowo-naczyniowego. Ze względu na to, że związek usprawnia przepływ neuronów to również poprawia nastrój ciężarnej oraz zmniejsza jej
zmęczenie.

DHA wspiera też prawidłowy metabolizm węglowodanów, a także reguluje ciśnienie krwi.

Ponadto znakomicie wspomaga pracę mózgu przyszłej mamy, jednocześnie poprawiając jej pamięć i procesy myślowe. Kwas dokozaheksaenowy aktywnie pobudza także funkcjonowanie enzymów metabolicznych w organizmie, co z kolei ułatwia przetwarzanie spożywanego pokarmu w energię.

Regularna suplementacja DHA przede wszystkim pomaga jednak utrzymać ciążę oraz znacząco zmniejsza ryzyko wystąpienia depresji poporodowej. 

Przyjmowanie kwasów DHA przez przyszłe mamy warunkuje więc prawidłowy przebieg ciąży i bezpośrednio wpływa na poprawny rozwój płodu. W zależności od codziennie stosowanej przez kobietę diety zalecane dawki utrzymują się w granicach 200-600 mg na dobę. W celu dobrania odpowiedniej suplementacji, warto jednak skonsultować się z lekarzem, który na podstawie aktualnych badań zaleci
rekomendowane dawki DHA.

Bibliografia:Lifschitz C., Kwas dokozaheksaenowy: „najciężej pracujący” kwas tłuszczowy
z rodziny omega-3, "Standardy medyczne/pediatria" 2011, nr 8.Pluta A., i inni, Korzystny wpływ kwasów omega-3 na rozwój dziecka, Journal of Education. Health and Sport 2016 nr 6(7). Zimmer M., Sieroszewski P., Oszukowski P. i inni, Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników dotyczące
suplementacji u kobiet ciężarnych, Polskie Towarzystwo Ginekologiczne 2020.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Jesteśmy tu dla Ciebie. Podejmujemy tematy, które dla nas, Rodziców, są ważne. Miło nam Ciebie gościć na naszej stronie! :) Pozostaw ślad po sobie w komentarzu! Jeśli prowadzisz bloga, chętnie Cię odwiedzimy! :)

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.