Czym słodzić dziecku?

cukierCukier krzepi. Cukier to biała śmierć. Te dwa zdania świetnie obrazują, jak zmieniło się nasze podejście w stosunku do najpopularniejszego „słodzika” świata.

Nic dziwnego, że wiele mam wzbrania się rękoma i nogami przed „słodzeniem” potraw swoim dzieciom i stara się poszukiwać nowych sposobów na poprawę smaku, stawiając na zdrowe alternatywy.

W ten sposób idą pod prąd, bo cukier to najbardziej znana używka świata. Każdego roku produkowany jest na świecie w ilości 130 ton.

Cukier rafinowany – samo zło?

Ostatnio sporo mówi się o cukrze rafinowanym, który szybko przenika do krwi, zwiększa ilość insuliny, zakwasza organizm i stanowi szok dla niego: negatywnie wpływa na działanie wątroby, trzustki, zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia cukrzycy, otyłości, choroby serca, anemii, infekcji drożdżycowych, impotencji, zaburzeń miesiączkowania.

Poza tym duża ilość cukru bardzo negatywnie wpływa na dzieci: prowadzi do rozdrażnienia, wahań nastroju, napięcia, agresji.

Nic dziwnego, białe kryształki to produkt mocno przetworzony, pozbawiony wszelkich witamin, minerałów, protein, wody czy włókien. To czysta sacharoza.

Czym zastępować cukier w diecie dziecka?

Zamiast białego cukru rafinowanego lepsze będą:

  • owoce i  słodkie warzywa– to najlepszy wybór, jednak nie oszukujmy się, trudno poprzestać tylko na nim…
  • cukier trzcinowy (nierafinowany) – brązowy cukier, który zawiera melasę (usuwaną w trakcie produkcji białego cukru).  Cukier ten nie jest czystą sacharozą jak w przypadku klasycznego białego cukru, zawiera również: żelazo, wapń, magnez i potas (niestety w niewielkiej ilości). Jest to wybór zdrowszy niż biały cukier. Jednak są od niego lepsze (o tych poniżej).
  • miód – doskonale nadaje się do słodzenia herbaty, do wypieków, jest cennym źródłem witamin i mikroelementów: dobrze przyswajanego żelaza, wapnia, fosforu, magnezu. Ma doskonały wpływ na odporność, pracę serca, poprawia samopoczucie, zwalcza bezsenność.
  • syrop z agawy – ma lekki smak, podobny do miodu, zawiera inulinę (naturalny probiotyk), obniża poziom cholesterolu we krwi, korzystnie wpływa na pracę układu pokarmowego.
  • stewia – jest bardzo słodka, nawet 300 razy słodsza niż cukier. Co ciekawe właściwie nie dostarcza kalorii. Jest cennym źródłem witamin z grupy B i C. Poza tym dostarcza: potas, cynk, magnez, wapń, chrom, żelazo, tłuszcz i białka.
  • ksylitol – cukier pozyskiwany najczęściej z brzozy. Ma korzystny wpływ na pracę układu immunologicznego, poprawia samopoczucie i opóźnia starzenie. Należy go spożywać w maksymalnej ilości 3 łyżeczki dziennie, zwracając uwagę, by wprowadzać ksylitol powoli do diety, bo może powodować biegunkę.
  • syrop ryżowy – przezroczysty, lekko żółty płyn, który jest cennym źródłem cukru i soli mineralnych: magnezu, potasu, fosforu i manganu. Może być używany jako polewa do naleśników, gofrów, płatków śniadaniowych, deserów, owoców.
  • melasa – to produkt uboczny powstały w trakcie produkcji cukru, dostępna jako ciemnobrązowy, gęsty syrop. Jest cennym źródłem żelaza niehemowego, dlatego polecana jest szczególnie kobietom w ciąży i karmiącym.

 

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Jestem mamą. Normalną, nie wpatrzoną przez cały dzień w dziecko, ale myślącą o prawdziwym dobru całej rodziny. Uczę się, jak kochać siebie i innych. Wiem, że mogę to osiągnąć jedynie wtedy, kiedy będę łączyć kilka ról.

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

  1. Lidka Lidka

    my najczęściej sięgamy po miód, wypróbuję też te inne opcje ;) jestem ciekawa jakie sa w smaku

  2. xxx xxx

    Szukałam takiego zestawienia, fajne, nie wiedziałam że mamy aż tyle możliwości zamiennienia białego cukru. Ciekawa jestem jak to wygląda w przepisach, w ciastach, ciasteczkach

  3. MAG MAG

    Oprócz miodu, używam też syropu klonowego, jest równie świetny :)

  4. Mati Mati

    Fajne sposoby na urozmaicenie jadłospisu, też pomału odkrywam i rozkoszuję się w inspiracjach ;)

  5. Paweł Paweł

    chyba więcej niż 130 ton….