Czym kierować się przy wyborze magnezu w tabletkach?

Inf. prasowa komentarzy: 0

Niedobór magnezu to popularny problem, z którym boryka się spora część populacji. By zapewnić organizmowi odpowiednią jego dawkę, należy zastosować odpowiedni jadłospis, a gdy okaże się on niewystarczający – poddać się suplementacji? Co warto wiedzieć przed zakupem magnezu w tabletkach?

Niedobór magnezu – jak go uniknąć?

Dzienne zalecane spożycie magnezu waha się od 250 do 400 mg. Uzależnione jest to od płci, wieku, stanu zdrowia i masy ciała (przyjmuje się, że na 1 kilogram masy ciała przypada około 5 – 6 mg magnezu). W przypadku stwierdzenia objawów niedoboru, w szczególności, gdy nie ma możliwości utrzymania odpowiednio zbilansowanej diety, niezbędne będzie przyjmowanie specjalnych suplementów. Dostępne na rynku preparaty różnią się od siebie ceną, jakością oraz postacią. Do wyboru mamy tabletki, kapsułki, tabletki musujące oaz tabletki do ssania. Takie suplementy często wzbogacone są innymi substancjami aktywnymi takimi, jak wapń, potas, cynk czy witaminy z grupy B.

Three young women feeling unwell and drinking efferfescent tablets to fight a headache and hangover

Bioretencja oraz przyswajanie magnezu

Kupując magnez w tabletkach, szczególną uwagę należy zwrócić na formę chemiczną, w jakiej występuje, a także źródło jej pochodzenia. Najlepiej zdecydować się na jego wersję naturalną, czyli pochodzącą z minerałów. Tego typu magnez pozyskuje się z wody morskiej i solanek występujących przy złożach soli kamiennej. Jest to bardzo ważny czynnik, jako że źródło w znaczący sposób wpływa na stopień przyswajalności zażywanego suplementu. Proces jego wchłaniania zachodzi w dużej mierze w jelicie cienkim, a im dłużej trwa, tym jest bardziej efektywny.

Następną ważną kwestią jest czynnik bioretencji, czyli zdolność organizmu do wykorzystania składników odżywczych oraz mineralnym. O jego stopniu decyduje to, jaka część danego składnika została wydalona z moczem i kałem. Im mniejsza jest utrata dostarczonego magnezu, tym wyższy jest wskaźnik jego bioretencji. O dobrym jego stopniu świadczyć może także jego wysoki poziom w osoczu i krwinakach.

Wyróżnia się połączenia organiczne i nieorganiczne magnezu. Sole organiczne mają budowę zbliżoną do związków magnezu występujących w żywności, a rozpuszczalne w treści pokarmowej są lepiej tolerowane przez nasz organizm. Do grupy tej zalicza się między innymi cytrynian magnezu, mleczan magnezu oraz askorbinian. Nieorganiczne formy magnezu, jak węglan magnezu są zalecane zarówno w przypadku jego niedoborów, jak i w celu neutralizacji objawów nadkwasoty u pacjentów, który cierpią na niestrawność i refluks. W sklepach spotkać można się również z chelatami magnezu, czyli kompleksami zawierającymi glicynę.

Idealny magnez w tabletkach, czyli jaki?

Najlepszy magnez w tabletkach to taki, który został dopasowany pod kątem dawki do indywidualnych potrzeb pacjenta. Zapewne nie każdy z nas zdaje sobie z tego sprawę, ale niepowodzenia w doustnej suplementacji wspomnianym pierwiastkiem nierzadko związane są z przyjmowaniem zbyt małych porcji leku. O tym, jakiego rodzaju magnez powinniśmy przyjmować nie powinna decydować jedynie liczba miligramów pierwiastka w tabletce determinująca częstość ich przyjmowania, lecz również postać farmaceutyczna i pochodzenie. Niezwykle ważne jest również to, aby magnez w znaczącym stopniu wiązał się z białkami krwi w taki sposób, aby przez odpowiednio długi czas pozostać w organizmie. Jego bioretencja pozwala zatrzymać go w krwi i tkankach, w odpowiedni sposób wykorzystując przez organizm.

Dużą zaletą suplementów z magnezem jest posiadana przez nie otoczka chroniąca przed kwasem żołądkowym i umożliwiająca ich dotarcie w niezmienionej formie do odpowiedniego miejsca wchłaniania. Warto zaopatrzyć się w magnez z witaminą B6, która ułatwia transport, wchłanianie oraz utrzymywanie wewnątrzkomórkowe jonów magnezu. Więcej informacji na temat takiego preparatu znaleźć można na stronie: https://www.magneb6.pl/.

Magnez najlepiej zażywać około 1 – 2 godziny po posiłku, nigdy w jego trakcie. Należy go przyjmować przez dłuższy czas, bez przerw, nawet jeżeli nie zaobserwowaliśmy szybkich efektów kuracji.

Przedawkowanie magnezu – czy jest możliwe?

Hipermagnezemia, czyli nadmiar magnezu, to zjawisko spotykane o wiele rzadziej niż hipomagnezemia, czyli jego brak. Możemy mieć z nim do czynienia w sytuacji, kiedy dojdzie do świadomego przyjmowania dużych jego dawek drogą pozajelitową, na przykład w skutek nieprawidłowej suplementacji przy problemach z pracą nerek oraz w terapii rzucawki poporodowej. Za wysoki poziom magnezu odpowiadać mogą również fizjologiczne zaburzenia regulacji jego poziomu w organizmie. Nadmiar tego pierwiastka może objawiać się osłabienie, obniżonym ciśnieniem oraz zawrotami głowy.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

Źródła:

  • http://www.domzdrowia.pl/artykul/jak-wybrac-najlepszy-dla-siebie-preparat-z-magnezem-389
  • https://www.doz.pl/czytelnia/a1554-Jak_wybrac_dobry_preparat_z_magnezem
  • https://www.magneb6.pl/

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.