Czy można jeść czosnek w ciąży? Skąd kontrowersje z nim związane?

Czosnek to naturalny i zdrowy antybiotyk. Wykazuje działanie przeciwzapalne i antywirusowe. Może być stosowany w leczeniu przeziębienia, infekcji górnych dróg oddechowych, bólu gardła, grypy, a nawet w trakcie problemów z układem pokarmowym.

Czosnek zawiera allicynę, mającą działanie bakteriobójcze, która skutecznie wydziela się w momencie rozgniatania. Dlatego zamiast spożywać czosnek w całości (co może prowadzić do niestrawności), lepiej czosnek rozdrobnić lub pokroić. By uniknąć wrażenia poparzenia ust, warto do czosnku dodać miód i cytrynę.

Skąd jednak biorą się kontrowersje dotyczące bezpieczeństwa stosowania czosnku u przyszłych mam? Czy można jeść czosnek w ciąży?

Właściwości zdrowotne czosnku

Czy można jeść czosnek w ciąży? Ze względu na zalety – na pewno. Oto zdrowotne właściwości czosnku.

czy można jeść czosnek w ciąży

  • czosnek działa jak naturalny antybiotyk,
  • stymuluje odporność,
  • wspomaga działanie układu pokarmowego,
  • poprawia krążenie,
  • korzystnie działa na zbyt wysokie ciśnienie krwi w ciąży (źródło),
  • obniża poziom cholesterolu,
  • wykazuje działanie przeciwutleniające,
  • zmniejsza stres oksydacyjny,
  • zwiększa wchłanianie selenu,
  • zmniejsza problemy z wypadaniem włosów, dzięki wysokiej zawartości siarki i allicyny (źródło)
  • niektóre wyniki badań wskazują, że czosnek może zmniejszać zmęczenie w ciąży,
  • właściwości przeciwbakteryjne są zauważalne także podczas stosowania miejscowego na skórze,
  • czosnek pomaga w leczeniu infekcji pochwy, zwłaszcza zakażenia drożdżycą,
  • wspomaga leczenie przewlekłej kandydozy.
  • niektóre badania wskazują, że czosnek zapobiega chorobom serca,
  • położne zalecają przyjmowanie ząbku czosnku z 2,000 mg witaminy C, by uniknąć zakażenia paciorkowców w ciąży.

Czy można jeść czosnek w ciąży?

Jeśli zastanawiasz się, czy można jeść czosnek w ciąży, ważna odpowiedź jest taka – jak ze wszystkim należy zachować umiar. W ciąży nie należy jeść więcej czosnku niż spożywałaś przed tym, zanim dowiedziałaś się, że będziesz mamą.

Dla uzyskania potencjalnych korzyści zdrowotnych wskazane jest, by jeść od dwóch do czterech świeżych ząbków czosnku na dzień. Można też przyjąć od 600 do 12000 miligramów wyciągu z czosnku w ciągu dnia (dane pochodzą z University of Maryland Medical Center).
Zamiast tego można zdecydować się na dawkę 0,03 do 0,12 mililitrów olejku czosnkowego trzy razy dziennie, 20 mililitrów nalewki dziennie lub 5 mililitrów ekstraktu w trakcie doby. Jeśli chcesz uniknąć nieprzyjemnego smaku czosnku, możesz sięgnąć po liofilizowane tabletki, które są bezpieczne w dawce 400 miligramów trzy razy dziennie.
 
Zanim zaczniesz stosować czosnek w ciąży – skonsultuj się z lekarzem. Dobrym zwyczajem jest rozmowa ze specjalistą, gdy pojawią się jakiekolwiek wątpliwości.

Czy można jeść czosnek w ciąży – skąd obawy?

Obawy przed jedzeniem czosnku w ciąży wynikają z informacji, że składnik ten może powodować rozrzedzenia krwi. Czy jest to prawda?
W codziennym, normalnym użyciu czosnek jest bezpieczny. Stosowany w kuchni, jako dodatek i przyprawa, jak również w kontrolowanych ilościach w trakcie przeziębienia – również.
Naukowcy z University of Maryland Medical Center ostrzegają jednak, że potencjalne niekorzystne oddziaływanie czosnku w postaci rozrzedzenia krwi i ryzyka nadmiernego krwawienia jest wyższe na końcu ciąży, w okresie poprzedzającym poród.
Czosnek może niekorzystnie oddziaływać również z lekami przeciwzakrzepowymi, takimi jak Coumadin, cyklosporyna, sakwinawir a nawet insulina.
Czosnek, o czym mało osób wie, może zwiększać wydzielanie insuliny oraz obniżać poziom cukru we krwi. Poza tym ma wpływ na zmniejszenie wchłaniania jodu, co w sprzyjających warunkach można nawet prowadzić do niedoczynności tarczycy.
Warto skonsultować się z lekarzem, czy w Twojej sytuacji zdrowotnej jedzenie czosnku w ciąży będzie bezpieczne.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Kobieta, żona, matka. Po krótkim zastanowieniu - właśnie w takiej kolejności. Nie lubi przesady oraz forsowania tylko jednego trendu w wychowaniu.

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

  1. karola karola

    a nie miałam świadomosci, że to może być to problem. dobrze wiedzieć

  2. Samanta Samanta

    Można jeść, to taki naturalny antybiotyk, wiadomo, że nie non stop, ale jak najbardziej, ja co prawda w ciąży miałam odruch wymiotny na samą myśl, dlatego ratowałam się prenalenem, ale jak kogoś nie drażni to można jeść.