Czy dziecko może pić kawę?

Kawa to zdecydowanie jeden z najczęściej wybieranych napojów na świecie. O ile w przypadku dorosłych regularne sięganie po aromatyczną filiżankę cappuccino czy espresso nikogo nie dziwi, o tyle dzieciom do pewnego wieku przeważnie zabrania się całkowitego picia tego kofeinowego naparu. Niektórzy przyznają jednak, że podawanie swojemu podopiecznemu kawy zbożowej lub bezkofeinowej z pewnością nie przyniesie żadnych skutków ubocznych. Czy dziecko może pić kawę?

Czy dziecko może pić kawę?

Czy kawa szkodzi dzieciom?

Temat rodziców zezwalających swoim dzieciom pić kawę od lat budzi sporo kontrowersji. Część społeczeństwa traktuje kawę jako kolejną używkę przeznaczoną dla osób pełnoletnich, z kolei inni twierdzą, że jest to całkowicie niegroźny napój. Jak się jednak okazuje, głównym problemem nie jest sama kawa, a zawarta w niej kofeina. Ta psychoaktywna substancja przyczynia się bowiem do pobudzenia układu nerwowego, przyśpieszenia pracy serca czy zaburzeń snu. Tego typu właściwości często są pożądane przez starszą młodzież i dorosłych, ale nie przez dzieci. Obecność kofeiny w codziennym menu naszych pociech nie okaże się niczym złym, dopóki będziemy skrupulatnie trzymać się rekomendowanych przez naukowców dawek. Ograniczając się więc do podawania dzieciom niewielkiej ilości kofeiny, jednocześnie nie spowodujemy wystąpienia zaburzeń prawidłowego funkcjonowania ich organizmu.

Od ilu lat dzieci mogą pić kawę?

Według danych kanadyjskiej instytucji do spraw żywienia, z pewnością nie powinno się podawać kofeiny w żadnej postaci maluchom poniżej 4. roku życia. Tak młody organizm mógłby bowiem zbyt gwałtowanie zareagować na pobudzenie wciąż rozwijającego się układu nerwowego. U starszych pociech można już jednak stopniowo wprowadzać niewielkie stężenia kofeiny. Zalecenia odnośnie dziennego jej spożycia przez dzieci prezentują się następująco:

  • dzieci w wieku 4-6 lat – 45 mg kofeiny;
  • dzieci w wieku 7-9 lat – 62,5 mg kofeiny;
  • dzieci w wieku 10-12 lat – 85 mg kofeiny;
  • nastolatkowie do 18. roku życia – 100 mg kofeiny.

Warto pamiętać, że są to maksymalne bezpieczne dawki przeznaczone dla najmłodszych. Przyjęcie dokładnie takich bądź mniejszych wartości w żaden sposób nie zaszkodzi zdrowiu, ani nie przyczyni się do rozwoju groźnych chorób.

Czym skutkuje picie kawy w młodym wieku?

Dzieci mają o wiele niższą masę ciała niż dorośli, przez co nadmierne lub zbyt późne picie przez nich kawy może przyczynić się do wystąpienia różnego rodzaju zaburzeń zdrowotnych.

Przede wszystkim kofeina u najmłodszych powoduje pobudzenie ośrodkowego układu nerwowego, podniesienie ciśnienia, przyśpieszenie akcji serca, a także wypłukiwanie wapnia z organizmu. Ponadto nasze pociechy pod wpływem kawy mogą stać się nieco drażliwe, ożywione oraz mieć problemy z zaśnięciem. U niektórych kofeina doprowadza również do pojawienia się dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Dodatkowo picie smakowych kaw z dużą ilością cukru i syropami sprzyja rozwojowi otyłości oraz próchnicy zębów. Należy jednak zdawać sobie sprawę, że takie objawy pojawiają się wyłącznie przy nadmiernym piciu kawy i przekroczeniu zalecanych dawek.

Kawa dla dziecka – jaką wybrać?

Dla bezpieczeństwa, warto powstrzymać się od podawania kawy dzieciom poniżej 12. roku życia. Dla starszych pociech dobrą opcją okaże się kawa bezkofeinowa, która w 250 ml zawiera jedynie 20 mg kofeiny. Alternatywnie można też przygotować bardzo słabą kawę dopełnioną dużą ilością chudego mleka i doprawioną przyprawami, np. cynamonem. Koniecznie trzeba przy tym zadbać, aby dziecko piło kawę w pierwszej połowie dnia, co skutecznie zapobiegnie nadpobudliwości wieczorem. Dodatkowo nie powinno się już w tym dniu podawać maluchowi innych produktów zawierających kofeinę, w tym mocnej herbaty, napojów gazowanych czy kakao.
 
Picie kawy w niewielkich ilościach nie przysporzy dzieciom większych kłopotów. Biorąc jednak pod uwagę szeroką dostępność kofeiny w innych spożywanych przez pociechy produktach należy więc bardzo uważać, aby nie przekroczyć rekomendowanych dawek. Jeśli nie mamy pewności, jaką dokładnie ilość kofeiny maluch przyjął w danym dniu, to lepiej zrezygnować z podawania mu kawy na rzecz zdrowszych soków owocowych czy słabych herbat.

Bibliografia:
Jarosz M. i inni, Zawartość kofeiny w produktach spożywczych, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2009, str. 776 – 781.Wierzejska R., Kofeina – powszechny składnik diety i jej wpływ na zdrowie, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2012, str. 141-147.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Jesteśmy tu dla Ciebie. Podejmujemy tematy, które dla nas, Rodziców, są ważne. Miło nam Ciebie gościć na naszej stronie! :) Pozostaw ślad po sobie w komentarzu! Jeśli prowadzisz bloga, chętnie Cię odwiedzimy! :)

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.*