Przejście z klasy trzeciej do czwartej to spore wyzwanie. Najczęściej wiąże się z wieloma stresami i niepewnością. Niemal wszystko się zmienia. Nauczyciel, wymagania, sposób oceniania, organizacja lekcji, nauki. Od dziecka „z dnia na dzień” wymaga się większej samodzielności i dojrzałości. Jak się przygotować na ten ważny dzień?
Czwarta klasa – nowe przedmioty
Przede wszystkim dziecko od czwartej klasy ma lekcje z różnymi nauczycielami. Każdy nauczyciel jest inny, ma inne wymagania, oczekiwania, nieco inaczej może podchodzić do swojej pracy. Dziecko najczęściej nie widzi wychowawcy każdego dnia. Wszystko uzależnione jest od tego, jakiego przedmiotu uczy wychowawca klasy.
Zmiana, jaka następuje od czwartej klasy jest zatem ogromna. Zamiast edukacji wczesnoszkolnej dziecko ma następujące przedmioty:
- język polski,
- matematyka
- język obcy nowożytny,
- przyroda,
- historia,
- technika,
- plastyka,
- muzyka,
- informatyka,
- wychowanie fizyczne
- zajęcia z wychowawcą.
Czwarta klasa oceny
W czwartej klasie inne są też oceny. Tak zwane oceny opisowe zastępują oceny numeryczne. Dziecko już od pierwszych dni otrzymuje oceny wyrażone cyframi. Z tego powodu nierzadko pojawia się lęk przed najgorszymi stopniami, uwagami.
Każdy nauczyciel zadaje prace domowe. Uczeń musi zapamiętać, jakie wymagania ma dana osoba. Rozplanować sobie naukę w taki sposób, żeby ze wszystkim zdążyć.
Czasami zadanie domowe będzie na następny dzień, innym razem na za tydzień.
Trzeba wszystkiego dopilnować.
Czwarta klasa. Większa samodzielność
Od uczniów czwartej klasy wymaga się większej samodzielności. Dzieci powinny pilnować swoich rzeczy, wiedzieć, jakie książki zostawić w szkole, które zabrać do domu. Tornistry stają się cięższe…Istotne jest, żeby nauczyły się poruszać po szkole.
Dotąd w klasach 1-3 mogły nie spędzać przerw na korytarzu. Teraz to się zmieni.
Każda lekcja będzie odbywała się w innej sali. Trzeba ją znaleźć, przyjść w odpowiednim momencie. Uczeń musi również nauczyć się korzystania ze stołówki, biblioteki, itd.
Od uczniów oczekuje się większej samodzielności w nauce. Najczęściej dzieci mogą same wybierać, w której ławce usiądą. Tam, gdzie są ławki dwuosobowe, wyzwaniem jest wybór, z kim kto usiądzie.
Czwarta klasa – ile lekcji?
W czwartej klasie dziecko ma 24 godzin tygodniowo. To średnio 5 lekcji dziennie.
Liczba godzin zwiększa się o 4 godziny lekcyjne.
Język polski – 5 godzin tygodniowo
Matematyka – 4 godziny tygodniowo
Wychowanie fizyczne – 4 godziny tygodniowo
Język obcy nowożytny – 3 godziny tygodniowo
Przyroda – 2 godziny tygodniowo
Historia – 1 godzina tygodniowo
Plastyka – 1 godzina tygodniowo
Technika – 1 godzina tygodniowo
Informatyka – 1 godzina tygodniowo
Muzyka – 1 godzina tygodniowo
Zajęcia z wychowawcą – 1 godzina tygodniowo.
Czwarta klasa rozwój społeczny
Dziecko w czwartej klasie musi zmierzyć się z wielkimi zmianami. Jeśli dotąd było uczone samodzielności, ma szansę przejść tę próbę suchą nogą. Jeśli jednak do tej pory było wyręczane na każdym kroku i niewspierane w dążeniu do samodzielności, to niestety czwarta klasa może uwypuklić pewne braki, które będą utrudniały odnalezienie się w nowej rzeczywistości.
Czwarta klasa to wzrost roli grupy. Dziecko najczęściej przykłada większą wagę do opinii dzieci w swoim wieku. Jeszcze bardziej chce być akceptowane i lubiane.
Zwraca uwagę na swój wygląd, charakter i swoje miejsce w grupie. Bardzo „chce
pasować”.
Niestety mogą nasilać się różnice między dziećmi, pogłębiać spory i nieporozumienia. Dlatego tak ważna jest rola wychowawcy, nauczycieli i rodziców, by wspomagać budowanie relacji. Chodzi o to, żeby dzieci czuły się dobrze w klasie, dogadywały się, umiały sobie pomagać. Im lepiej zgrana klasa, tym oczywiście lepsza atmosfera, tym przejście do czwartej klasy jest łatwiejsze.
Warto przy tym pamiętać, żeby wspierać rozwój społeczny i emocjonalny. Uczyć dzieci, jak radzić sobie z emocjami, jak odnajdywać się w grupie. To ma ogromne znaczenie. I ma duży wpływ również na osiągane wyniki w nauce.
Komentarze