Ćwiczenia w ciąży i po porodzie: to musisz wiedzieć!

Ciąża, jeśli przebiega prawidłowo, to nie czas, by rezygnować z aktywności fizycznej. Nawet jeśli przyszła mama jest zajęta dodawaniem tygodni ciąży, rozczytywaniem się w rozwoju płodu, liczeniem kilogramów i centymetrów, to warto znaleźć każdego dnia choć 30 minut na spacer. Oprócz tego wskazana będzie dobrze poznana przed ciążą aktywność fizyczna. Przeczytaj o najważniejszych zasadach dotyczących ćwiczeń w ciąży.

Dlaczego warto ćwiczyć w ciąży?

  • Ćwiczenia w ciąży przyspieszają metabolizm, co pozwala zmniejszyć ryzyko otyłości w ciąży.
  • Zmniejsza się ryzyko cukrzycy w ciąży (mięśnie szybko spalają nadmiar cukru).
  • Zwiększona masa mięśniowa pozwala zadbać o rezerwy potrzebne do bieżącego spalania tłuszczu.
  • Obniżenie aktywności fizycznej w ciąży może prowadzić do obniżenia masy mięśniowej.
  • Ćwiczenia w ciąży są ważne pod względem przygotowania ciała do opieki nad dzieckiem (noszenie, podnoszenie i przenoszenie dziecka)

Pamiętaj: ciąża to nie jest odpowiedni czas do podejmowania nowych aktywności fizycznych. Nie decyduj się również na zwiększanie intensywności już poznanych sposobów na ruch.

iStock_000015381021XSmall

Ważne wskazówki dotyczące ćwiczeń w ciąży

  • oddychaj regularnie,
  • nie wstrzymuj oddechu ani go nie wytężaj,
  • wybierz wygodny strój: zwłaszcza elastyczne majtki (nieuciskające brzuszka) oraz stanik dobrze dopasowany do kształtu biustu, jednak nieopinający się na nim,
  • dużo pij, także w trakcie ćwiczeń: pragnienie to już sygnał odwodnienia, pij, kiedy nie czujesz do tego przymusu,
  • ćwicz z umiarkowaną intensywnością: nie dopuszczaj do zadyszki, uczucia przegrzania, czy sytuacji, kiedy nie będziesz mogła normalnie rozmawiać,
  • nie ćwicz ani z pustym, ani ze zbyt pełnym żołądkiem. Najlepsza pora to godzina, dwie po posiłku.
  • unikaj podczas ćwiczeń ruchów nieskordynowanych, gwałtownych,
  • po pierwszym trymestrze nie ćwicz w pozycji leżącej na plecach, ewentualnie podłóż pod prawe biodro poduszkę.
  • jeśli karmisz piersią: ćwicz po karmieniu.

Jak ćwiczyć w ciąży? Przeczytaj!

Co powinno Cie zaniepokoić?

Ćwiczenia w ciąży, o ile stosujemy się do ogólnych zasad, są bezpieczne i wskazane. Warto jednak sobie uświadomić, co powinno nas zaniepokoić.

Należy natychmiast skonsultować się z lekarzem, jeśli dojdzie do:

  • krwawienia lub plamienia z pochwy,
  • zaburzeń widzenia,
  • bólu w klatce piersiowej
  • nagłego, silnego bólu głowy,
  • bólu w miednicy,
  • skurczy macicy trwających dłużej niż 30 sekund,
  • nieoczekiwanej zmiany w sposobie zachowania płodu,
  • wycieku płynu owodniowego.

Jesteśmy tu dla Ciebie.
Podejmujemy tematy, które dla nas, Rodziców, są ważne.
Miło nam Ciebie gościć na naszej stronie! :) Pozostaw ślad po sobie w komentarzu! Jeśli prowadzisz bloga, chętnie Cię odwiedzimy! :)

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

  1. MojkawalekPodlogi MojkawalekPodlogi

    Szczególnie lubiłam ćwiczenia na piłce rehabilitacyjnej :) Polecam wszystkim przyszłym mamom!!!

  2. iiwonek iiwonek

    Drogie Mamy! Jeśli znajdziecie chwilkę wolnego czasu to proszę wypełnijcie anonimową ankietę dotyczącą aktywności ruchowej w ciąży http://www.interankiety.pl/interankieta/d6b7c94019f7f4103e366f6d34e3a22a.xml
    Prowadzę badania na ten temat i będę bardzo wdzięczna za pomoc :)