Co robić by warzywa nie traciły wartości odżywczych?

Nasza wiedza na temat odżywiania jest coraz większa. Zwracamy uwagę na to, co kupujemy, jaki ma skład żywność, czy nie zawiera barwników i konserwantów. Coraz więcej wiemy o tym, jakie produkty dostarczają jakich składników odżywczych. Wszystko to jest ważne, lecz nie mniej istotne jest to, jak obchodzimy się z zakupionymi produktami, by nie traciły one swoich wartości odżywczych.

iStock_000013951439XSmallNajbardziej wrażliwe na oddziaływanie zewnętrzne są witaminy. Ich źródłem są warzywa i owoce. Światło, temperatura, sposób obróbki ma bezpośredni wpływ na trwałość witamin.

Najczęstsze przyczyny   utraty tych mikroskładników to:

  • długie gotowanie

Wysoka temperatura wpływa na utratę witamin, w procesie tym ulegają one utlenianiu. Gdy chcemy zachować jak najwięcej witamin, gotujmy jak najkrócej to możliwe.

  • gotowanie w zbyt dużej ilości wody

Witaminy z warzyw są do niej wypłukiwane i często woda ma ich więcej niż ugotowane w niej warzywa. Nie karm zlewu kuchennego, wykorzystuj wodę z gotowania warzyw w całości.

  •  robienie zapasów

Witaminy w produktach długo przechowywanych są tracone bez względu na sposób przechowywania. Najlepiej kupować warzywa na bieżąco od rolników, na targu. Istnieje większe prawdopodobieństwo, że warzywa te poprzedniego dnia były jeszcze na polu.

  • moczenie warzyw zamiast mycia pod bieżącą wodą

Sposób mycia jest nie bez znaczenia. Witamina C jest rozpuszczalna w wodzie i moczenie warzyw powoduje wypłukiwanie tej witaminy z produktu. Unikniesz tego, myjąc warzywa pod bieżącą wodą.

  • rozdrobnienie warzyw przeznaczonych do gotowania

Zachowasz więcej witamin, gdy pokroisz je dopiero po ugotowaniu. Jeśli musisz pokroić, staraj się, by kawałki były jak największe – oznacza to mniej strat.

  • wrzucanie warzyw do garnka z zimną wodą

Gotując warzywa, z ich wrzuceniem poczekaj aż woda będzie wrzała – wtedy tracisz znacznie mniej witamin.

Najlepszym sposobem na gotowanie warzyw, pozwalającym zachować najwięcej witamin jest gotowanie na parze. Nie musisz mieć do tego urządzeń, na które możliwe, że nie masz miejsca w kuchni. Wystarczy do tego nakładka do gotowania na parze. Powodzenia i smacznego!

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Z wykształcenia technolog żywności, dietetyk i diet coach. Z zamiłowania propagatorka zdrowej kuchni i slow foods. Z połączenia wykształcenia i pasji stworzyła Gabinet Dietetyczny Fit & You gdzie przekazuję swoją wiedzę wraz z pozytywną energią. Prywatnie mama fantastycznego młodego mężczyzny (rocznik 2000).

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.