Co powinien umieć pięciolatek?

Na właściwie wszystkich stronach dla rodziców możemy przeczytać te samo zdanie – rozwój dziecka przebiega indywidualnie, każdy przypadek należy traktować jako niepowtarzalny, wyjątkowy i skomplikowany. Nie da się porównać jednego malucha do drugiego, można jednak mówić o pewnej średniej, czyli liście umiejętności, która staje się udziałem dziecka w określonym wieku. Co powinien umieć pięciolatek?

Pięciolatek – pomysłowy, entuzjastyczny, myślący kreatywnie

Dziecko pięcioletnie jest pod wieloma względami niezwykłe. Opieka nad nim dla wielu rodziców stanowi naprawdę wielką przyjemność, a jednocześnie spore wyzwanie.

Pięciolatek ma otwarte horyzonty i kreatywne podejście do rozwiązywania problemów, chętnie uczestniczy w nowych czynnościach, uczy się oraz na każdym kroku zadaje analityczne pytania, które pozwalają mu lepiej zrozumieć otaczającą rzeczywistość. Na podstawie udzielanych mu odpowiedzi jest w stanie podjąć decyzję, wybierając najkorzystniejsze dla niego rozwiązanie. Pięciolatek jest również towarzyski – zazwyczaj lubi spędzać czas z rówieśnikami.

Pięciolatek pełen energii

Dziecko mające pięć lat wydaje się, że jest pełne energii, bardzo aktywne i gotowe na spory, jak na wiek, wysiłek fizyczny. Nie ma większych problemów z zachowaniem równowagi (może potrafić jeździć na dwukołowym rowerze) oraz koordynacji ruchów (dobry moment na naukę pływania).

Pięciolatek zazwyczaj dobrze skacze i potrafi sprawnie grać w gry z udziałem piłki.

Rozwój motoryki małej umożliwia zakładanie i zdejmowanie ubranek lalkom, zapinanie guzików, odpinanie zamków. Dziecko może również umieć zawiązywać sznurówki. Poza tym zmieniają się rysunki dziecka – można dojrzeć na nich więcej szczegółów – oczy, nos, uszy. Pięciolatek potrafi zazwyczaj narysować domek z dachem, drzwiami i oknami, itd.

Bogate słownictwo

Większość pięciolatków poprawnie posługuje się językiem, umie odmieniać wyrazy, stosuje zdania wielokrotnie złożone, może opowiadać bajki zabawkom, inicjować rozmowy. Może również umieć segregować rzeczy, uwzględniając więcej niż jedną cechę. Niektóre dzieci w wieku pięć lat interesują się cyframi i literami – próbują pisać (albo już to robią), poznają znaczenie ukryte pod znakami graficznymi. Mogą również odczytywać proste słowa i ciąg cyfr.

Dzieci w tym wieku rozumieją zazwyczaj ideę liczb, mogą rozwiązywać proste równania – dodawania, odejmowanie. Pięciolatkowie rozumieją już oznaczenia czasowe – to, że dana rzecz zdarzyła się „przed” lub „po”, potrafią opowiadać, uwzględniając chronologię wydarzeń.

Co powinien umieć pięciolatek? Umiejętności społeczne

Dziecko mające pięć lat jest w stanie mądrze w wielu względach zarządzać umiejętnościami społecznymi, na przykład umie już negocjować, szukać rozwiązań, iść na kompromis, rozważa samodzielne poradzenie sobie z problemem zanim skorzysta ze wsparcia dorosłych. Na tym etapie kształtuje się umiejętność zawierania i utrzymywania przyjaźni z rówieśnikami i innymi dziećmi. Dziecko jest chętne do zabawy poza domem, nawiązywania nowych kontaktów, ale nadal jest silnie związane z domem rodzinnym i rodzicami, którzy stanowią dla pięciolatka centrum świata.

Dzieci kończące 5-6 lat mają już zazwyczaj świadomość własnych ograniczeń. Dlatego z chęcią startują w różnych zawodach, które pozwalają przezwyciężać im swoje słabości oraz w konsekwencji cieszyć się wygraną, gdy sytuacja pójdzie po ich myśli. Niestety dużo gorzej z przegraną – małe dzieci rzadko potrafią z godnością ją zaakceptować. Częściej są skłonne zaprzeczać w żywe oczy, mówiąc – „to ja wygrałam”, „oszukiwaliście”.

Poza tym maluchy dużo wiedzą o różnicach między chłopcami i dziewczętami i bez trudu identyfikują, jaki strój czy aktywność „komu bardziej pasuje”. Dziecko zauważa również różnice między poszczególnymi rodzinami, uświadamia sobie, że każda rodzina może cenić inne wartości i żyć w odmienny sposób.

Kształtowanie sumienia

Dzieci pięcioletnie zdają sobie już sprawę, że ich zachowanie ma wpływ na innych. Potrafią się domyśleć, że mogą kogoś zranić, zezłościć, sprawić przykrość.  Bardzo ważne jest, by na tym etapie pozwolić dziecku opowiadać o tym, jakie motywy nim kierowały  oraz ułatwić zrozumienie własnych reakcji a następnie kontrolowania ich – by w przyszłości móc łatwiej wyrażać emocje w akceptowalny społecznie sposób.

Pięciolatkowie często czują współczucie do innych osób. Są w stanie postawić się w sytuacje drugiej osoby i próbować ją pocieszać.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Kobieta, żona, matka. Po krótkim zastanowieniu - właśnie w takiej kolejności. Nie lubi przesady oraz forsowania tylko jednego trendu w wychowaniu.

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.*

  1. kasia

    uwielbiam moją pieciolatke :)

  2. ewa

    Witam, ma 5 letnia corke Hanie, nie moge sobie poradic z jej emocjami czesto kryczy wywala jezyk kluci sie ze mna i mysli ze wasze ma racje, zawsze wszystko wi najlepiej, jezeli czegos jej zabronir to mowi ze idzie do babci obok do pokoju. Hm wydaj mi sie ze moze za duzo jej pozwalalam jak byla mniejsza, ja powiedxzialam haniu nie wolno a znowu moja mam ja bronila haniu chod itd. i to jest chyba blad bo jest taka rozdrazniona miedzy mami a dziadkami.