Co należy wiedzieć o receptach elektronicznych?

Inf. prasowa komentarzy: 0

Recepta elektroniczna, czy też e recepta to dokument, który zastąpił tradycyjnie pojmowaną, papierową receptę. Jak nietrudno się domyślić, podstawowa różnica polega tu na fakcie, iż w tym przypadku recepta wystawiana jest w formie cyfrowej. W wielu sytuacjach znacznie upraszcza to cały proces odbioru i realizacji recepty, niemniej jednak z receptami elektronicznymi nadal wciąż wiążą się pewne niejasności, które warto wyjaśnić. Jak więc rozumieć receptę elektroniczną i czym się ona charakteryzuje?

Telekonsultacja, czyli jak otrzymać e-receptę bez wychodzenia z domu

Najszybszym sposobem na uzyskanie recepty elektronicznej bez wychodzenia z domu jest skorzystanie z tak zwanych telekonsultacji. Pozwalają one na szybki i bezproblemowy kontakt z lekarzami różnych specjalizacji — począwszy od internistów aż po lekarzy specjalistów. Każdy z nich uprawniony jest do wystawiania recept potrzebującym pacjentom. Jest to opcja adresowana między innymi do osób, które muszą regularnie przyjmować określone leki, a co za tym idzie — potrzebują stałego dostępu do recept lekarskich. Jeśli lekarz podejmie decyzję o wystawieniu recepty elektronicznej powinniśmy otrzymać ją w kilkanaście minut.

Oczywiście, nawet pomimo dobrodziejstw, jakie oferują konsultacje lekarskie online, nie należy rezygnować z wizyt w tradycyjnych przychodniach. Lekarze przyjmujący tam będą bowiem w stanie wykonać podstawowe badania i odpowiednio pokierować dalszym leczeniem, a także znajdą przyczynę ewentualnego zaostrzenia się stanu chorobowego.

Czym jest i jakie informacje zawiera recepta elektroniczna?

Recepta elektroniczna to dokument uprawniający do wykupienia z dowolnej apteki jasno określonych środków leczniczych. Może ona zostać wystawiona przez każdego specjalistę, który posiada uprawnienia do prowadzenia działalności lekarskiej, Dotyczy to zarówno lekarzy przyjmujących w stacjonarnych gabinetach medycznych, jak i tych oferujących telekonsultacje online.

Każda e-recepta jest dokumentem indywidualnym, wystawianym dla konkretnego pacjenta. Zawiera więc nieco inne informacje, w zależności od jego stanu zdrowia. Znajdą się tam z pewnością dane pacjenta, a także informacje dotyczące zapisanych mu produktów leczniczych. Ponadto recepta elektroniczna zawiera także informacje o tym, jaki lekarz przepisał dany lek, a także zalecone przez niego dawkowanie.

Warto podkreślić, że wszystkie zapisy, jakie znajdują się na recepcie elektronicznej, automatycznie trafiają także do Internetowego Konta Pacjenta. Pozwoli to, w trakcie ewentualnych kolejnych konsultacji, w szybki i prosty sposób zweryfikować, kiedy doszło do zwiększenia, czy też zmniejszenia dawki leku. W przypadku refundacji leków informacje przekazywane są także do Narodowego Funduszu Zdrowia.

Kto może wystawić e-receptę?

E-recepta może zostać wystawiona przez dowolnego lekarza, pod warunkiem, że posiada on prawa do wykonywania swojego zawodu. Nie ma znaczenia jego specjalizacja, ponieważ w świetle polskiego prawa każdy lekarz ma prawo zapisać lek każdego typu. Dotyczy to także tak zwanych „tabletek dzień po” – je także przepisać może inny lekarz, niż ginekolog. Oczywiście, uzyskanie recepty na środki antykoncepcyjne możliwe jest po wypełnieniu specjalnego formularza. Lekarz zweryfikuje znajdujące się na nim dane i oceni, czy zapisanie takiego rodzaju środków byłoby w naszym przypadku zasadne.

Aby uzyskać receptę elektroniczną, nie musimy udawać się do stacjonarnej przychodni. E recepta możliwa jest także do uzyskania w pełni online, bez wychodzenia z domu. Wystarczy jedynie, że skorzystamy z oferty telekonsultacji, czyli porad lekarskich udzielanych na odległość. Usługa ta pozwoli nam zweryfikować nasze dolegliwości u specjalisty bez konieczności wyczekiwania w kolejce razem z innymi chorymi, od których możemy się przecież zarazić.

Jeśli zdecydujemy się na konsultacje online — bardzo możliwe, że recepta elektroniczna zostanie nam dostarczona w ciągu kilku minut po ich zakończeniu. Od razu będziemy mogli więc podejść do najbliższej apteki, aby zakupić zapisany nam specyfik. O ile oczywiście lekarz zdecyduje się na wystawienie e-recepty.

Jak wystawiane są e-recepty?

Recepta elektroniczna może zostać wystawiona na dwa sposoby — za pomocą wiadomości sms lub kontaktu mailowego. W tym pierwszym przypadku, gdy recepta zostanie nam wystawiona, otrzymamy wiadomość sms zawierającą krótki kod uprawniający do jej zrealizowania. Kod ten należy podać farmaceucie, wraz z numerem PESEL należącym do osoby, dla której zapisany był lek. Tylko wtedy wówczas farmaceuta będzie mógł podać nam zapisane leki.

Drugim sposobem jest wysłanie wystawionej e-recepty w formie załącznika wiadomości e-mail. Znajduje się tam kod kreskowy, który farmaceuta będzie musiał zeskanować, aby uzyskać dostęp do danych z recepty. Dokument ten możemy więc wydrukować i zabrać ze sobą do apteki lub też po prostu wręczyć farmaceucie do zeskanowania ekran naszego urządzenia.

Wydruk informacyjny — co to takiego

Dla wielu, zwłaszcza starszych osób, które nie orientują się najlepiej we współczesnej technologii, dużym ułatwieniem będzie wydruk informacyjny, o który mogą poprosić lekarza. Choć nie jest on receptą sam w sobie, przypomina on receptę w jej tradycyjnej, papierowej formie. Możemy zabrać go ze sobą do apteki i wręczyć farmaceucie — bez problemu uzyska on dostęp do danych z naszej recepty dzięki danym zawartym na papierze w formie specjalnego kodu.

Jak długo ważna jest e-recepta?

Kolejną ważną kwestią jest termin ważności recepty elektronicznej. Zasadniczo, lekarz ma możliwość wpisania do recepty konkretnego terminu, w którym powinna ona zostać zrealizowana. Jeśli pacjent tego nie zrobi — wówczas e-recepta traci ważność, a wykupienie zapisanych leków nie jest już możliwe.

Jeśli lekarz nie wyznaczy jednak konkretnego terminu na wykupienie leków — wówczas e-recepta jest automatycznie unieważniana po 30 dniach. Wyjątkiem są tutaj recepty na preparaty antybiotyczne — tracą one ważność już po siedmiu dniach — a także recepty na preparaty immunologiczne, które pozostają ważne 120 dni od momentu ich wystawienia.

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.