Co może pić kobieta w ciąży?

Kobieta w ciąży powinna dużo pić. Nie dlatego, że zbyt mała ilość płynów w diecie daje podobne objawy do głodu i zmusza do podjadania, ale głównie dlatego, że woda jest niezbędna do prawidłowego rozwoju ciąży. Jednak nie sztuką jest wlewać w siebie przypadkowe płyny, ważny jest ich odpowiedni dobór.

Najlepsza wysokozmineralizowana woda

Choć wielu producentów wód stara się przekonać przyszłe mamy, że najlepsza jest dla nich i ich dzieci woda źródlana, to niestety nie można im wierzyć. Inna woda powinna służyć bowiem do przygotowywania mleka dla dzieci, a inna dla przyszłych mam, które są narażone na braki cennych minerałów związane z ich większym zapotrzebowaniem (wapń, magnez, jod). Z tego powodu zamiast zawierzać dużym koncernom, które na promocję wydają miliony, warto pomyśleć przez chwilę i sięgnąć po co prawda mniej znane marki, ale produkty idealne dla kobiet z brzuszkiem.

Na półkach przyszłe mamy powinny szukać wód wysokozmineralizowanych, ostateczne średniozmineralizowanych z niską zawartością sodu, który obarczany jest odpowiedzialnością za wystąpienie nadciśnienia tętniczego. Z drugiej strony jednak warto pamiętać, że zapotrzebowanie na sód zwiększa się w trakcie upałów, kiedy pozbywamy się go wraz z potem, a jego niedobór może być odczuwany jako znużenie oraz zmęczenie.

Sód czy na pewno taki groźny?

Tłumaczenie producentów wód źródlanych, że kobieta w ciąży powinna pić wodę źródlaną ze względu na duże zawartości sodu w wodzie mineralnej, jest absurdalne, jeśli zwrócimy uwagę, że 2 litry wody mineralnej może przynieść maksymalnie 5% dziennego zapotrzebowania na sód. Tak więc to nie woda jest odpowiedzialna za nadwyżki sodu, ale nieodpowiednia dieta, w tym głównie spożywanie mocno solonych potraw. Ponadto na rynku są wody o wysokiej zawartości wapnia, magnezu i jodu i jednocześnie niskiej zawartości sodu: idealne rozwiązanie dla wszystkich, którzy mimo wszystko odczuwają lęk przed skutkami dostarczania wraz z wodą sodu.

Czego nie pić?

Oczywiście w ciąży nie pijemy alkoholu. Niewskazane są również kolorowe, gazowane napoje, cola, które są kopalnią cukru (a właściwie aspartamu, który może mieć niekorzystny wpływ na rozwój płodu) oraz sztuczne barwniki. Ze względu na ilość kofeiny lepiej odpuścić sobie picie napojów energetyzujących. W ciąży należy ograniczyć też ilość kawy. Jedna lub dwie filiżanki to nie problem. Gorzej jednak jeśli każdego dnia pijemy ich kilka. Ponadto kawa wypłukuje magnez i potas, niezbędne do prawidłowego rozwoju płodu i dobrego samopoczucia matki.

Soki owocowe i mleczne koktajle w ciąży

Jeśli mamy taką możliwość, lepiej zastąpić soki owocowe kupione w sklepie sokami przygotowanymi w domu lub wybierać świeże soki ze sprawdzonych źródeł. Wskazane są też soki warzywne, których niestety wiele osób po prostu nie lubi, jak również mleczne koktajle – również najlepiej domowej roboty.

Mleko w ciąży

Mleko, co by nie mówić, jest często wybieranym napojem, czy to w wersji tradycyjnej krowiej czy sojowej. Jeśli stanowi on ważny element naszej diety, nie warto z niego rezygnować również w ciąży.
Na pewno mleka nie powinny pić osoby, które mają problem z nietolerancją laktozy. Jeśli jednak mleko jest dobrze trawione, warto je włączyć do menu, by zapobiec wysokiemu ciśnieniu krwi, czy osteoporozie. Ponadto mleko jest cennym źródłem wapnia oraz witaminy D.

Jakie zioła można pić w ciąży?

Z ziół najlepsza będzie żurawina, która ma zbawienny wpływ na układ moczowy, często narażony na infekcję w ciąży. Od czasu do czasu warto sięgnąć po rumianek (uspokaja i łagodzi stany zapalne) oraz melisę, która dobrze działa na nerwy i pozwala się wyciszyć po długim i stresującym dniu. Dobrym wyborem są również herbatki z pokrzywy zwyczajnej, która jest cennym źródłem wielu witamin i mikroelementów. W pierwszych tygodniach ciąży wskazana jest herbatka z imbiru, która przeciwdziała nudnościom oraz herbatka z mięty pieprzowej, która łagodzi dolegliwości trawienne typowe w okresie ciąży. Z kolei herbatka z nagietka zawiera duże ilości witaminy C oraz zmniejsza ryzyko poronienia.

Herbata w ciąży

Co z herbatą? Dietetycy zwracają uwagę, żeby być ostrożnym i każdą herbatę (niezależnie o rodzaju: czarna, zielona, czerwona) pić w umiarkowanych ilościach. Powodów jest kilka. Po pierwsze zwarta w herbacie substancja zwana EGCG blokuje metabolizm kwasu foliowego. Ponadto wyciąg z zielonej herbaty zmniejszają wchłanianie żelaza o 25%. Po trzecie herbata zawiera również kofeinę, która zgodnie z licznymi wynikami badań ma negatywny wpływ na przebieg ciąży oraz zwiększa ryzyko wystąpienia wad rozwojowych u dziecka.

Kawa zbożowa w ciąży

Wiele mam w trakcie ciąży sięga po kawę zbożową. Jednak czy słusznie?  Okazuje się, że tak. Kawa zbożowa jest bowiem bogata w składniki pozytywnie wpływające na zdrowie: cykorię, żyto i buraki cukrowe. Ponadto kawa zbożowa zawiera prebiotyki, które wpływają korzystnie na wzrost pozytywnie oddziałujących bakterii w przewodzie pokarmowym. Ponadto kawa zbożowa jest wolna od sztucznych dodatków do żywności, konserwantów, barwników i substancji smakowych. Jednak uwaga! Kawy zbożowej nie powinny pić osoby uczulone na gluten.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Kobieta, żona, matka. Po krótkim zastanowieniu - właśnie w takiej kolejności. Nie lubi przesady oraz forsowania tylko jednego trendu w wychowaniu.

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

  1. miraga_ miraga_

    Ja piłam najczęściej wodę mineralną.
    Woda, zdrowia doda :)

    • Dorota Dorota

      Woda, dokładnie :) Ja też lubię sok porzeczkowy :)

  2. aguska aguska

    Ja herbatę z cytryna piłam w ciąży litrami! Uwielbiałam ją, była jak napój bogów. Na początku zrezygnowałam z kawy, bo mnie odrzuciło od niej całkowicie zastąpiłam ją inką. Później do kawy wróciłam, ale rozpuszczalnej, oczywiście w kontrolowanych ilościach. Jak mała się urodziła musiałam zrezygnować z herbaty z cytryną, bo mała miała po niej kolkę.

    • Dorota Dorota

      Bardziej chyba po cytrynie? Czy po herbacie?

  3. Wioleta Wioleta

    ja niestety uwielbiam cole w ciąży wypiłam raz jednego łyka i smakowała mi jakbym conajmniej przez tydzień nic nie piła, potem przez karmienie też jej nie piłam, ale jak już odstawiłam małego od piersi to butelka litrowa na raz….wtedy zrozumiałam jak ciężko rzucić palenie kobiecie w ciąży. Kawy tez nie piłam w ciązy i podczas karmienia. Wcześniej piłam jej bardzo dużo 3-4 dziennie a teraz już 1, max 2 więc jest jakiś plus.
    Co do cytrusów to moja ginekolog doradziła mi bym ich unikała, zwłaszcza soków ponieważ ” wyziębiają” żołądek ( cokolwiek to znaczy) i nasilają mdłości, z którymi się długo borykałam.

  4. Natalia Natalia

    Bardzo mądry temat.Ja osobiście zwykle piłam wodę mineralną ewentualnie z dodatkiem cytryny. Warto przeczytać ten artykuł,ze względu na informacje zawarte w nim .Dzięki temu każda kobieta będzie wiedziała co pić :)

  5. reksio8 reksio8

    Będąc w ciąży nie zawsze wiemy, które płyny są wskazane, a które wręcz zakazane.
    Artykuł stanowi ukierunkowanie na właściwe przez kobiety popijanie.
    Kawa, herbata, zioła, mleko, soki owocowe, mleczne koktajle? – jakiego wyboru najlepiej dokonać, aby dolegliwości wszelkie pokonać? By dziecko zdrowo się rozwijało i miało wszystko, co w tej fazie będzie od swojej mamy potrzebowało.

  6. NATKA NATKA

    Jak byłam w ciąży i w pracy narażona byłam na stres, chciałam aptece kupić melisę, ale aptekarkami zabroniła pić!!! Lekarka też potwierdziła,że może zaszkodzić dziecku, a to tylko zioła…

  7. kornelia kornelia

    ja starałam się omijać słodycze i napoje gazowane ale herbata, kakao, woda, świeże soki jak najbardziej. do jedzenie starałam się omijać surowe mięso albo takie które się nie „zrobilo do końca” mniej smażonego z grila raczej też omijalam no i wszystkie fast food z daleka. witaminki ladee Vit i kwas foliowy

  8. Anita Anita

    Bardzo przydatny artykuł. Merytoryczny.Podoba mi się to :)

  9. Alina Alina

    W ciąży jak i w życiu z wszystkim delikatnie i w zdrowych proporcjach. Ja nigdy nie przesadzałam, z wielu rzeczy zrezygnowałam… ale nie z jednej małej czarnej z mlekiem :) teraz są też kawy specjalnie dla mam, które smakowo bardzo przypominają klasyczną kawę :)

  10. mama Tymka mama Tymka

    Ja stawiam na wodę i zieloną herbatę :)

  11. Rozalia Rozalia

    Witam. Jestem w I mojej ciazy. Z pierwszych rzeczy jaka sobie odmowilam to byly papierosy. Latwo j szybko sie oduczylam icb palenia. Z dnia nadzien przestalam. Wiecie same zs dla zdrowia dziecka zrobi sie wszystko to i sie papierosy rzuci, odmowi sie picia kawy czarnej i napojow gazowanych fast foodow. A zacznie sie jesc zdrowe rzeczy: owoce warzywa napoje mleczne. Przedewszystkim witaminy i zdrowe odzywianie. Przed ciaza nie cierpialam owocow suszonych ,zurawiny, bananow i kiwi. A teraz to bym sie za nimi przepadlam pije teraz duzo wody mineralnej dla kobiet w ciazy specjalna i joghurty mleczne pitne i kefiry.. Jednak ciaza duzo zmienia w naszym zyciu i naszych bliskich. Pozdrawiam i mysle ze cos pomoglam.:)

  12. Mamitati.pl Mamitati.pl

    Podstawą zdrowej diety jest oczywiście woda, ale żeby nie było nudno można sobie codzienne menu nieco urozmaicić. Faktycznie wiele kobiet nie przepada za sokami warzywnymi, jednak istnieją przepisy, które tę niechęć są w stanie przełamać. Wystarczy pomieszać owoce i warzywa, tworząc bardzo smaczny napój, słodki i delikatny w smaku. Coraz bardziej popularne stają się tak zwane smoothies. Można je skomponować z dowolnie wybranych produktów – nie tylko warzyw czy owoców, ale również ziół, orzechów czy różnych nasion. Często podstawą są banany – dzięki nim napój jest słodki i pożywny. Jeśli jednak lubimy słodkości, ale nie przepadamy za bananami, słodzić możemy miodem dobrej jakości. Warzywa, które dodaje się do takich pysznych napojów to buraki, ogórki, selery, pory. Można wykorzystać także liście szpinaku (zawierają kwas foliowy!) czy natkę pietruszki. Smoothie można wypijać na śniadanie lub jako zdrowy deser, w zastępstwie cukierków i drożdżówek. Będziemy czuć się lekko i zdrowo!

  13. agata agata

    Jestem w 7m-cu ciąży pije słabą herbatke bo od innych napojów i wody miewam wymioty ..tak już mam.Natomiast pokochałam popcorn którego wprost nie cierpiałam. :-)

    • Dorota Dorota

      Ciekawe ;)
      W 7-miesiącu jeszcze Cię trzymają wymioty?

  14. janiaiaia janiaiaia

    Mi bardzo podpasował syrop z owoców leśnych do herbaty ze swojskiej piwniczki.

Zobacz również