Gdy w ciąży trzeba leżeć…Jak przetrwać trudny czas?

Informacja o ciąży zazwyczaj zaskakuje. Nawet wtedy, kiedy aktywnie starasz się o dziecko. Dwie kreski na teście to spore wydarzenie, z którym wiążą się pewne wyobrażenia tego, co nastąpi. Widzisz oczami wyobraźni rosnący brzuszek, badania USG i najpiękniejszą melodię bicia serca, kompletowanie wyprawki…rzadko jednak bierzesz pod uwagę bardziej wymagający scenariusz, w którym ciążę będzie trzeba spędzić w łóżku, leżąc, martwiąc się o stan zdrowia rosnącego dziecka. Gdy ciąża jest zagrożona, czekające Cię 9 miesięcy to spory stres…

Gdy w ciąży trzeba leżeć

W pierwszych tygodniach ciąży większość kobiet odczuwa takie zmęczenie, że najchętniej w ogóle nie wychodziłaby z łóżka. Wizja odpoczynku i spania do woli wydaje się kusząca. Jednak gdy leżenie przestaje być wyborem, a zamienia się w przymus, to sytuacja staje się diametralnie inna. Wtedy konieczność pozostawania w łóżku wydaje się męczarnią, staje się wyjątkowo uciążliwe i wymagające.

Jeśli jednak lekarz stawia sprawę jednoznacznie, że leżenie niezbędne jest do utrzymania ciąży, nie ma wątpliwości, że przyszła mama zrobi wszystko, by zadbać o stan rozwijającego się dziecka. Jak jednak przetrwać trudny czas?

gdy w ciąży trzeba leżeć

Kiedy w ciąży trzeba leżeć?

Lekarz może podjąć decyzję o konieczności leżenia w ciąży przez 24 godziny na dobę z możliwością wstawania jedynie po to, by udać się do toalety. Czasami wstanie za potrzebą jest zakazane, a przyszła mama nie może nawet podnosić głowy. Bywa też, że zalecenie jest trochę łatwiejsze w realizacji – przyszłej mamie zaleca się kilkugodzinne leżenie w ciągu dnia i unikanie wykonywania angażujących czynności. Oczywistym jest, że przyszła mama musi zrezygnować z pracy zawodowej, a w domu powinna mieć sporą pomoc, by nie musiała nadwyrężać sił. Niekiedy stan przyszłej mamy i dziecka jest tak poważny, że konieczny jest pobyt w szpitalu i leżenie na oddziale patologii ciąży.

Nie brakuje również głosów, że leżenie w ciąży zalecane jest na wyrost ze względu na kobiety, które gdy dostają zalecenie, by się oszczędzać w ciąży, nosi ciężkie rzeczy, czy wiesza firanki, traktując zalecenia lekarza z dużą swobodą. Warto szczerze porozmawiać z lekarzem, dowiadując się, na jaką aktywność w ciąży można sobie pozwolić.

Leżenie w ciąży zalecane jest zazwyczaj, gdy:

  • pojawia się krwawienie i brązowe plamienie w I trymestrze, co najczęściej oznacza zbyt niski poziom progesteronu,
  • masz niewydolną szyjkę macicy,
  • łożysko umiejscowiło się w dolnej części macicy,
  • za szybko skraca się i rozwiera szyjka macicy,
  • grozi Ci poród przedwczesny,
  • jesteś w ciąży mnogiej,
  • masz nadciśnienie lub istnieje ryzyko, że dojdzie do stanu przedrzucawkowego.

Dlaczego trzeba leżeć w ciąży?

W wielu sytuacjach leżenie w ciąży jest niezbędne. Lekarz zleca tę pozycję przyszłej mamy, bo zmniejsza ona nacisk na szyjkę, poprawia przepływ krwi przez łożysko i macicę, obniża ciśnienie krwi i usprawnia czynność nerek.

Leżenie w ciąży wcale nie jest proste

Leżenie w ciąży nie jest niestety proste. Z jednej strony stanowi spore wyzwanie dla psychiki, trudno uniknąć obniżenia nastroju, znudzenia, poczucia izolacji i rozczarowania, że właśnie tak wygląda oczekiwanie na dziecko, z drugiej wiąże się z konkretnymi problemami natury zdrowotnej. Może prowadzić do odleżyn, bóli mięśni i stawów wynikających z unieruchomienia, kłopotliwych zaparć, czy bezsenności. Leżenie w łóżku, zwłaszcza długotrwałe, może być przyczyną osłabienia fizycznego i psychicznego. Konieczność polegania na najbliższych nawet podczas wykonywania najprostszych czynności, odbierane jest zwłaszcza dla dotąd samodzielnych kobiet jako wielka udręka.

Czasami jednak leżenie w ciąży to jedyny ratunek, by utrzymać zagrożoną ciążę. Warto wtedy tak zaplanować czas spędzony w łóżku, by mieć pomoc najbliższych osób. Warto często zmieniać pozycję w łóżku, jak najczęściej leżąc na lewym boku, lekarze zazwyczaj wskazują, by unikać płaskiego leżenia na plecach. By zapobiec bólowi stawów lub złagodzić je, gdy się pojawią, dobrze podpierać ciało poduszkami.

Niekiedy możliwe jest wykonywanie prostych ćwiczeń w łóżku, kręcenie stopami w kostce, krążenie barkami, a także wykonywanie ćwiczeń oddechowych. Brak ruchu jest odczuwalny nie tylko dla kobiety, ale również dziecka, które pozbawione jest cennej stymulacji, dlatego warto jak najwięcej mówić do dziecka, śpiewać mu, słuchać muzyki, która pozwoli odbierać maluszkowi nowe sygnały z otoczenia zewnętrznego.

Czas pozostawania w łóżku warto wykorzystać na czytanie książek, oglądanie filmów i seriali. Wiele przyszłych mam sporo czasu spędza w internecie, zakłada blogi, robi zakupy przez internet (ach te rachunki!). Raz dziennie dobrze poprosić partnera o zrobienie masażu, który zrelaksuje zmęczone ciało.

Gdy musisz leżeć w ciąży, zadbaj w szczególny sposób o dietę, która powinna być bogata w błonnik, by uniknąć zaparć, które mogą przyspieszyć skracanie szyjki. Pamiętaj o kaszach, brązowym ryżu, pełnoziarnistym pieczywie, zrezygnuj z ciężkich i ciężkostrawnych dań, pij dziennie 2 litry wody.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Jesteśmy tu dla Ciebie. Podejmujemy tematy, które dla nas, Rodziców, są ważne. Miło nam Ciebie gościć na naszej stronie! :) Pozostaw ślad po sobie w komentarzu! Jeśli prowadzisz bloga, chętnie Cię odwiedzimy! :)

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.