Ból pleców po porodzie

Słodki ciężar, który nosiłaś, leży tuż obok Ciebie, a Ciebie nadal męczy ból pleców? Spokojnie, w pierwszych dniach po porodzie to normalne.

Co druga młoda mama odczuwa dyskomfort w okolicy krzyża i musi sobie z nim rodzić nawet przez kilkanaście tygodni po porodzie. W jaki sposób? Tego można się dowiedzieć, czytając dalej.

Dlaczego bolą plecy po porodzie?

iStock_000011321956XSmallBól pleców po porodzie jest spowodowany przez rozluźnione w trakcie ciąży wiązadła stawowe. Kręgosłup na skutek działania hormonów oraz zmian w ciąży może być przeciążony i może minąć nawet kilka tygodni zanim wróci do stanu sprzed ciąży.

Przyczyną bólu pleców po porodzie mogą być również osłabione mięśnie brzucha oraz zmieniona w ciąży sylwetka.

Dodatkowo problem z bólem pleców może być bardziej uciążliwy, jeśli kobieta narzekała na bóle pleców przed porodem czy przykładowo boryka się ze skrzywieniem kręgosłupa. Problem może pogłębiać także szybki spadek masy ciała po porodzie oraz kłopoty organizmu z dostosowaniem się do zmienionej postawy.

Niekiedy kręgosłup po ciąży jest tak nadwyrężony, że niezbędna jest pomoc profesjonalisty. Tym bardziej, że większość mam tuż po rozwiązaniu nie oszczędza kręgosłupa, który jest narażony na podnoszenie maluszka, noszenie, kołysanie, przenoszenie dziecka. Kolejne tygodnie nie poprawiają sytuacji: w miarę jak rośnie niemowlę, plecy bywają przeciążone i potrzebują dodatkowego czasu na dostosowanie się do wyzwań, z jakimi wiąże się opieka nad niemowlakiem.

Kiedy mijają bóle pleców po porodzie?

Bóle pleców po porodzie zazwyczaj same mijają. Potrzeba jednak na to czasu i cierpliwości. Organizm musi mieć czas na regenerację oraz na przyzwyczajenie się do nowej sytuacji.

Jak leczyć ból pleców po porodzie?

  • Sam proces można również wspomóc, dbając o to, by organizm mógł się zregenerować.
  • Gdy tylko znajdziesz chwilę, połóż się na plecach i delikatnie unoś miednice, pozwalając w ten sposób na wzmocnienie mięśni brzucha i pleców.
  • Unikaj forsownych, wyczerpujących ćwiczeń.
  • Zadbaj o postawę: nie garb się.
  • Nawet jeśli nie masz siły, stój prosto. Zgarbione plecy będą bolały jeszcze bardziej.
  • Podczas karmienia wybieraj wygodną pozycję. Nawet jeśli wydaje Ci się, że pochylanie nad dzieckiem to dobry pomysł, zadbaj o dobre podparcie kręgosłupa. Jeśli jest to dla Ciebie wygodne, sięgnij po poduszkę do karmienia.
  • Zwróć uwagę na codzienne nawyki. Schylaj się w prawidłowy sposób, uginając nogi w kolanach. Nawet jeśli wydaje Ci się to nienaturalne, czy mało ważne, Twoje plecy wkrótce odwdzięczą się za taką pomoc.
  • Jak najwięcej odpoczywaj. Skorzystaj z pomocy, by dać sobie szansę na chwilę relaksu, o którą w pierwszych tygodniach życia dziecka trudno.
  • Gdy siedzisz, unoś stopy wyżej. Podczas karmienia kładź nogi na krześle. To doskonały sposób na odciążenie zmęczonych pleców.
  • Jeśli to możliwe, umów się na profesjonalny masaż. Jeśli nie masz takiej możliwości, poproś partnera, by masował Ci systematycznie obolałe miejsca na ciele.
  • Wypróbuj ciepłe okłady, które mogą zmniejszyć ból pleców.
  • Wypróbuj chustę lub nosidło (zanim kupisz, przetestuj), być może to będzie dla Ciebie idealne rozwiązanie na ból pleców.
  • Unikaj przebywania długo w jednej pozycji: przykładowo długiego siedzenia lub stania.

Ból pleców utrzymujący się dłużej niż trzy tygodnie po porodzie wymaga konsultacji lekarskiej.

A Wy macie sprawdzone sposoby na ból pleców po porodzie?

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Jesteśmy tu dla Ciebie. Podejmujemy tematy, które dla nas, Rodziców, są ważne. Miło nam Ciebie gościć na naszej stronie! :) Pozostaw ślad po sobie w komentarzu! Jeśli prowadzisz bloga, chętnie Cię odwiedzimy! :)

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

  1. Wioleta Wioleta

    U mnie pomagają najbardziej ćwiczenia, bo niestety nie pamiętam w ciągu dnia żeby się nie garbić, z odpoczywaniem też kiepsko

  2. Madi.M Madi.M

    Ja podczas ciąży nosiłam koszuli lecznicze polskiego producenta Woolmed ze specjalną wełną merino na plecach. Chyba dzięki temu bardzo rzadko odczuwałam ból pleców. Starałam się oszczędzać i nie dźwigać np. zakupów. Regularnie ćwiczyłam np. jogę oraz rozciągałam się w miarę swoich możliwości.