Najlepsze sposoby na ból kręgosłupa w ciąży

Ból kręgosłupa w ciąży potrafi mocno doskwierać zwłaszcza w trzecim trymestrze. Bywa tak duży, że w pozycji leżącej trudno się przewrócić z boku na bok. Niekiedy wybudza ze snu i stanowi przeszkodę podczas codziennej aktywności. Jak z nim walczyć? Czy są bezpieczne metody, które naprawdę działają?

Dlaczego kręgosłup w ciąży boli?

Ból kręgosłupa w ciąży to jeden z objawów zaawansowanej ciąży. Szacuje się, że doświadcza go ponad połowa kobiet w drugiej połowie ciąży. Powód jest bardzo prosty – zmiana środka ciężkości (do przodu), co rekompensujesz przesunięciem postawy ciała do tyłu. Na skutek rośnięcia brzucha miednica spotyka się z kręgosłupem w stawie krzyżowo-biodrowym. Możesz nawet tego nie zauważać, ale dostosowujesz swoją postawę do zmieniającej się sylwetki.

Ból kręgosłupa w ciąży ma także bezpośredni związek ze zmianą wagi. Im kobieta bardziej tyje, tym większe ryzyko powstawania dyskomfortu w odcinku krzyżowym kręgosłupa. Kręgosłup stanowiący podporę dla całego ciała ma utrudnione zadanie. Uciskane są również naczynia krwionośne i nerwy w macicy, czego konsekwencją jest ból. Problem może pogłębiać także ułożenie dziecka w macicy, uciskające nerwy w okolicy pleców.

ból kręgosłupa w ciąży

Problemem może być także separacja mięśni, rozpychanych przez rosnącą macicę, czego skutkiem jest nierzadko spory ból pleców. Napięciu mięśni, czego konsekwencją jest ból w plecach sprzyja także stres.

Ból pleców w ciąży wynika ponadto ze zmian hormonalnych, a szczególnie ze zwiększonego wydzielania relaksyny, rozluźniającej więzadła w okolicy miednicy. Na skutek tych zmian stawy stają się luźniejsze, co przygotowuje je do mającego wkrótce nastąpić porodu.

Co możesz zrobić, by zminimalizować ból kręgosłupa w ciąży?

Ból kręgosłupa u niektórych kobiet mija po porodzie, u innych towarzyszy świeżo upieczonej mamie przez kilka miesięcy po porodzie. Niestety nie ma reguły. To, co można zrobić, by zmniejszyć ból pleców w ciąży to bezpiecznie wzmacniać mięśnie. Pomocne są:

  • regularny wysiłek fizyczny zwłaszcza spacery, pływanie, jazda na stacjonarnym rowerku,
  • poprawa postawy ciała – podczas chodzenia, siedzenia, codziennych czynności,
  • nie śpij na plecach,
  • wypróbuj spanie z poduszką między nogami, co odciąża kręgosłup. Najlepiej spać z podkulonymi nogami,
  • kiedy stoisz, rozstaw szeroko nogi, by uzyskać optymalne wsparcie dla kręgosłupa,
  • siedząc przy biurku, podłóż pod dolny odcinek kręgosłupa zwinięty ręcznik, oprzyj stopy na stercie książek, by uzyskać wsparcie dla kręgosłupa,
  • wizyta u fizjoterapeuty, który pokaże, jak ćwiczyć w ciąży, by wzmacniać plecy,
  • przykładanie zimnych okładów na bolące miejsca, maksymalnie przez 20 minut kilka razy dziennie,
  • jeśli chcesz coś podnieść z ziemi, kucnij,
  • zrezygnuj z noszenia butów na wysokim obcasie,
  • często w ciąży dotychczas noszone buty stają się ciasne, jeśli trzeba, zainwestuj w nowe pary z dobrym podparciem łuku,
  • pomocny na ból pleców w ciąży może być delikatny masaż.

Jeśli ból pleców jest bardzo dotkliwy i trwa niezmiennie od dłuższego czasu, porozmawiaj z lekarzem, który być może zleci przyjmowanie delikatnych środków przeciwbólowych bezpiecznych w ciąży.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Jesteśmy tu dla Ciebie. Podejmujemy tematy, które dla nas, Rodziców, są ważne. Miło nam Ciebie gościć na naszej stronie! :) Pozostaw ślad po sobie w komentarzu! Jeśli prowadzisz bloga, chętnie Cię odwiedzimy! :)

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.