Amarantus w diecie dziecka

Amarantus (szarłat) to wielkie odkrycie ostatnich lat. Co ciekawe roślina ta znana jest od trzech tysięcy lat, uprawiania w Ameryce Południowej doceniona została jako najlepsze ze zbóż.

Co na to dzieci? Pierwsze wrażenia po posmakowaniu amarantusa mogą zniechęcać do dalszych kulinarnych eksperymentów: zwłaszcza jeśli małe ziarenka będą zbyt krótko gotowane oraz jeśli podamy je w przypadkowy sposób.  Co zrobić, by debiut wypadł obiecująco? Warto przygotować się do wkroczenia w świat „złota Inków”. To bardzo ważne, bo korzyści z jedzenia amarantusa jest bardzo wiele.

Dlaczego warto włączyć do diety amarantus?

  • ziarnabogaty skład: duża zawartość lizyny, nienasyconych kwasów tłuszczowych (kwas linolowy i oleinowy),
  • amarantus jest cennym źródłem białka (lepszego niż soja) o wysokim stopniu przyswajalności,
  • zalecany w diecie wegetariańskiej – dobrze zastępuje białko zwierzęce,
  • nie wymaga długiego gotowania,
  • jest lekkostrawny,
  • nie zawiera glutenu (może być składnikiem diety osób chorych na celiakię lub z alergią na gluten),
  • amarantus zawiera więcej wapnia niż mleko (warto włączyć go do diety bezmlecznej),
  • dostarcza dużo cennego żelaza, pięciokrotnie więcej niż pszenica,
  • ma więcej błonnika niż owies oraz wszystkie inne zboża,
  • zawiera lekkostrawną skrobię,
  • dzięki zawartości skwalenu opóźnia proces starzenia się organizmu,
  • bierze udział w syntezie hormonów płciowych i prowitaminy D,
  • zawiera cynk, potas i fosfor,
  • wykazuje wysoką wartość odżywczą i energetyczną.

Amarantus może być spożywany na śniadanie, może stanowić dodatek do sałatek, pełnić główną rolę w trakcie wypieków pysznych ciasteczek. Ciekawym pomysłem jest wykonanie z ziaren amarantusa odmiany „sezamków”.

Amarantus może być wykorzystany we wszystkich przepisach jako zastępnik kaszy jaglanej czy gryczanej. Dobrze komponuje się z ziemniakami.

Amarantus zalecany jest dla dzieci już od 9 miesiąca życia.

W jakich postaciach otrzymamy amarantus?

  • ziarna – do gotowania, około 15 minut,
  • SONY DSCamarantus ekspandowany – gotowy do bezpośredniego spożycia, poping – prażone ziarno, którym można posypać posiłki dla dziecka,
  • mąka – zmieszana z innymi mąkami lub w czystej postaci,
  • płatki śniadaniowe – zazwyczaj jako dodatek, w połączeniu z ryżem, kukurydzą i owsem,
  • pieczywo – amarantus jako dodatek.

Jak gotować amarantus?

Amarantus gotujemy jak ryż, jednak na jedną porcję zboża, używając trzech porcji wody. Przed ugotowaniem ziarna amarantusa zaleca się dokładnie opłukać.

A może mąka z amarantusa?

Dobrym pomysłem jest również skorzystanie z mąki z amarantusa, szczególnie w połączeniu z innymi mąkami. Pomieszanie jej z mąką kukurydzianą zwiększa przyswajalność białek i korzystnie wpływa na zdrowie.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Jesteśmy tu dla Ciebie. Podejmujemy tematy, które dla nas, Rodziców, są ważne. Miło nam Ciebie gościć na naszej stronie! :) Pozostaw ślad po sobie w komentarzu! Jeśli prowadzisz bloga, chętnie Cię odwiedzimy! :)

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

  1. Mimi Mimi

    Ciekawe, nigdy nie słyszałam o amarantusie….aż dziwne, że ma tyle zalet, a tak mało się o nim mówi. Poproszę o przepisy, jakieś przykłady podania :)

  2. Wioleta Wioleta

    Ja często kupuje chleb z amarantusem i jest naprawdę dobry ( choć pewnie jest go tam niewiele). Ale w czystej postaci jeszcze się nie spotkałam, pewnie nie łatwo go kupić .

  3. Paulina Paulina

    Mojej 8 miesięcznej córeczce dosypuje do kaszki z owocami Uwielbia