7 naturalnych zasad ułatwiających poród. Dzięki nim jest mniej bolesny

Lęk przed porodem jest naturalny i często bardzo mocno odczuwany przez panie spodziewające się pierwszego dziecka. Te, które czeka drugi poród mają zazwyczaj wiedzę, jak „to się odbywa” i w zależności od doświadczeń – są spokojniejsze lub bardziej zdenerwowane niż za pierwszym razem. Niezależnie od tego, do której grupy należysz, te 7 zasad może Ci się przydać. Dzięki nim Twój poród będzie mniej bolesny.

Jak zmniejszyć ból porodowy? Przeczytaj!

Dobra kondycja=łatwiejszy poród

Jeśli Twój stan zdrowia na to pozwala, a ciąża nie jest zagrożona, nie odmawiaj sobie sportu, ćwicz, spędzaj czas na świeżym powietrzu, spaceruj, pływaj, gimnastykuj się. To wszystko pozwoli Ci zadbać o kondycję, wzmocnić wytrzymałość, korzystnie wpłynie na pracę serca i układu krwionośnego i tym samym pozwoli uniknąć kłopotu z ich przeciążeniem. Wszystkie badania udowodniły, że dbanie o kondycję w ciąży skraca czas porodu i ułatwia jego przebieg.

poród

Zapewnij sobie wsparcie

Towarzysz porodu nie powinien być przypadkowy, a na pewno nie wybrany w myśl zasady, „bo tak wypada”. Jeśli uważasz, że mąż się nie sprawdzi, porozmawiaj z nim o tym.  Są różne opcje, nie musi być to ojciec dziecka, może być przyjaciółka, mama. Osoby te są w stanie dać Ci poczucie bezpieczeństwa, wsparcie, dzięki którym Twój poród będzie szybszy i łatwiejszy.

Według American Journal of Obstetrics and Gynecolog, kobiety mające podczas porodu dobre wsparcie są o 50% mniej narażone na cięcie cesarskie, 30% mniej skłonne przyjmować leki przeciwbólowe, poza tym udowodniono, że ich czas porodu jest statystycznie 25% krótszy niż w sytuacji porodu bez wsparcia odpowiedniej osoby.

Gdy poród się zacznie, zajmij się czymś

Pierwszy poród trwa zazwyczaj 12-14 godzin, to wystarczający czas, by dotrzeć do szpitala. Dlatego gdy Twoja ciąża przebiegała prawidłowo, czujesz pierwsze skurcze, nie spiesz się. Postaraj się zrelaksować, wziąć prysznic, iść na spacer, zjeść lekki posiłek. Nie zatracaj się w liczeniu skurczy, w kontroli swojego ciała, ono Cię poprowadzi. Czas zaoszczędzony w domu da Ci pewność lepszego przygotowania do porodu, na porodówkę pojedziesz bardziej wypoczęta i najedzona. A to ważne.

Lekka przekąska pozwoli Ci zachować optymalny poziom energii. Unikaj jednak zbyt tłustego i ciężkiego posiłku, który może spowodować ucisk na żołądek, sprowokować mdłości i wymioty. Zadbaj również o odpowiednie nawodnienie, w trakcie porodu z powodu skurczy, pocenia, szybkich oddechów dochodzi do błyskawicznej utraty płynów. Badania przeprowadzone, na przykład na Uniwersytecie Kalifornijskim, udowadniają, że zadbanie o odpowiednią podaż wody może skrócić czas porodu nawet o godzinę.

Skorzystaj z kojącego oddziaływania wody

Ból w trakcie porodu może zmniejszyć…woda. Tak, właśnie ona, czy to wtedy, gdy stoisz pod prysznicem, czy podczas kąpieli w wielkiej wannie.

Woda ukoi ból, zrelaksuje ciało, pozwoli na szybsze rozszerzanie się szyjki macicy. W wielu sytuacjach właśnie dzięki niej można zrezygnować z znieczulenia zewnątrzoponowego i innych bardziej inwazyjnych form zmniejszania bólu porodowego.

Masaż i kojące oddziaływanie dłoni

Ból porodowy może zmniejszyć również masaż. Nie w przypadku każdej kobiety, bo dla niektórych rodzących dotyk to dodatkowy bodziec stresogenny, ale w przypadku sporego odsetka przyszłych mam – sprawdza się.

Badacze z University of Miami School of Medicine dowiedli, że panie korzystające z masażu pleców (zwłaszcza ich dolnego odcinka), karku, głowy podczas porodu odczuwają mniejszy ból i niepokój niż te, które nie były masowane a tego potrzebowały. Wnioski może niezbyt odkrywcze, ale warto o nich wspomnieć przy okazji poszukiwaniu naturalnych metod zmniejszania bólu porodowego.

Ruszaj się

Ból należy rozchodzić. Większość kobiet, mimo początkowej niechęci, zauważa, że zamiast zwijania się w kłębek, lepszym rozwiązaniem jest…spacerowanie.

Dlaczego to takie ważne?

Podczas chodzenia główka naciska na szyjkę macicy, co ułatwia jej rozszerzanie i skraca czas porodu. Warto przetestować różne pozycje – stojącą, w kucki, klęczki, wybierając taką, która jest dla rodzącej najwygodniejsza.

Siła oddechu

Gdy przychodzi ból, zbliża się skurcz, wiele kobiet przestaje oddychać. W lęku i próbie zmniejszenia dyskomfortu napinają swoje mięśnie, wstrzymują oddech, co nie dość, że nie poprawia sytuacji, to dodatkowo może być niebezpieczne dla dziecka (ryzyko niedotleniania).

Powolny, głęboki oddech – zwłaszcza między skurczami – jest bardzo istotny, pomaga się zrelaksować i w jakimś stopniu odpocząć. Poza tym ułatwia poród i zmniejsza ból.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Kobieta, żona, matka. Po krótkim zastanowieniu - właśnie w takiej kolejności. Nie lubi przesady oraz forsowania tylko jednego trendu w wychowaniu.

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.