6 zbóż z natury niezawierających glutenu

Dietę bezglutenową stosujemy z wielu powodów, najczęściej z przyczyn zdrowotnych. Nietolerancja glutenu, alergia i nadwrażliwość są wskazaniem do wyeliminowania tego składnika z jadłospisu. Najpopularniejsze zboża, jakimi są pszenica i żyto, należy zamienić na zboża niezawierające glutenu. Oto 6 zbóż z natury niezawierających glutenu.*

*- o ile wymienione niżej zboża są wolne od glutenu, o tyle w procesie produkcji mogą być nim zanieczyszczone. Dlatego jeśli chcemy mieć pewność, że dany produkt jest bezglutenowy, warto starannie czytać etykietę. Pewność co do danego produktu daje nam międzynarodowy certyfikowany znak przekreślonego kłosa na opakowaniu.

Amarantus

Amarantus to jedno z najstarszych zbóż świata, uprawianych już przez Azteków, Inków czy Majów. Dawniej uważane za roślinę świętą, obecnie docenianą przede wszystkim za wysoką zwartość łatwo przyswajalnego białka. Wysoka zawartość wapnia, w połączeniu z krzemem i magnezem pozwala na dobre zbilansowanie diety bezmlecznej. Amarantus zawiera aż dwukrotnie więcej wapnia niż mleko.

Dzięki wysokiej zawartości skwalenu, opóźnia starzenie organizmu.

Ryż

Ryż to bardzo popularne zboże, dostępne w wielu odmianach. Najcenniejszy jest nieoczyszczony ryż, który jest bogaty w błonnik i mikroelementy.

Ryż zawiera wysoką zawartość witamin z grupy B (B1,B2,B3). Dodatkowo dostarcza mnóstwo żelaza i potasu. Warto go jeść ze względu na wysoką zawartość lecytyny, która wykazuje działanie uspokajające i usprawniające działanie mózgu.

Kukurydza

Kukurydzę zawdzięczamy Meksykowi. To właśnie tam zboże to jest uprawiane od dawien dawna. Kukurydza zawiera cenne białka, tłuszcze, witaminy B1, B2, B6, E, wapń, żelazo, selen i magnez.

Gryka

Choć zaliczamy ją do zbóż, to tak naprawdę nim nie jest. Należy do rdestowatych. Gryka wyróżnia się wysoką zawartością flawonoidów, flawonów, katechin i rutyny.Ma dużą zawartość białek, tłuszczy, wapnia, żelaza, witamin z grupy B i E, magnezu i selenu.

Stosowana jest w chorobach, w których dochodzi do uszkodzenia naczyń krwionośnych, w nadciśnieniu, zaparciach czy chorobach jelit.

Proso (jaglanka)

Proso bardzo zyskało na popularności ostatnimi laty. I bardzo dobrze, ma świetny wpływ na działanie naszego układu pokarmowego i immunologicznego. Pozwala usunąć nadmiar wody z organizmu, ma działanie zasadotwórcze, dostarcza mnóstwo krzemu, który ma korzystny wpływ na wygląd naszej skóry, włosów i paznokci. Jest lekkostrawne, bogate w witaminy B1, B2, żelazo, magnez, cynk i wapń.

Komosa ryżowa

Komosa ryżowa rośnie w Ameryce Południowej. Podobnie jak amarantus była podstawowym zbożem uprawianym przez Inków. Jest doskonałym źródłem białka, co jest ewenementem o doskonałym profilu aminokwasowym.

Zawiera kwas alfa-linolenowy, który rzadko występuje w roślinach. Jest typowym kwasem, który możemy znaleźć w rybach. Warto pamiętać także o wysokiej zawartości wapnia, żelaza, witaminy B, E i fosforu.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Jesteśmy tu dla Ciebie. Podejmujemy tematy, które dla nas, Rodziców, są ważne. Miło nam Ciebie gościć na naszej stronie! :) Pozostaw ślad po sobie w komentarzu! Jeśli prowadzisz bloga, chętnie Cię odwiedzimy! :)

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.