Żelazo w ciąży – czyli o pierwiastku, którego często brakuje

Żelazo w ciąży jest niezbędne do prawidłowego wzrostu płodu. Niestety często, właśnie w okresie ciąży, obserwuje się oznaki jego niedoboru. Czasami bagatelizowane, mylone z fizjologicznymi objawami ciąży.

Jak dostarczać żelazo w ciąży, jakie produkty są najlepszym źródłem tego pierwiastka i co zrobić, by zwiększyć jego wchłanianie? Przeczytaj!

Po co nam żelazo? Także przed ciążą…

Żelazo jest niezbędnym pierwiastkiem, którego niedobory mają poważne konsekwencje. Przede wszystkim jego obecność jest niezbędna do wytwarzania hemoglobiny, białka potrzebnego do transportu tlenu do poszczególnych tkanek. Żelazo jest potrzebne do budowania mięśni, kolagenu oraz wielu enzymów, bez których obecności trudno wyobrazić sobie sprawnie działający organizm. Ponadto odpowiedni poziom żelaza decyduje o prawidłowej pracy układy odporności.

żelazo w ciąży

Dlaczego zapotrzebowanie na żelazo w ciąży rośnie?

Zapotrzebowanie na żelazo w ciąży rośnie. Dlatego właśnie w tym okresie szczególnie często dochodzi do niedokrwistości fizjologicznej. Dzieje się tak z co najmniej kilku powodów:

  • wzrasta objętość krwi, nawet o 50%, dlatego w naturalny sposób zapotrzebowanie na żelazo wzrasta, by powstało więcej hemoglobiny, niezbędnej do transportu tlenu,
  • zwłaszcza w II i III trymestrze dziecko potrzebuje żelaza, wzrasta zapotrzebowanie łożyska na ten pierwiastek,
  • wiele kobiet rozpoczyna ciążę z niskim poziomem żelaza, dlatego zapotrzebowanie na ten pierwiastek w tym okresie gwałtownie rośnie.

Ile żelaza potrzebuje kobieta w ciąży?

Każda przyszła mama potrzebuje około 27 miligramów żelaza w każdej dobie.

Dla porównania zapotrzebowanie dla kobiet niebędących w ciąży wynosi 18 mg na dobę.

Oczywiście rzadko jest tak, że dokładnie każdego dnia spożywamy wystarczającą ilość żelaza. Ważne jest, by dbać o optymalną ilość tego pierwiastka w przeciągu kilku dni.

Źródła żelaza w ciąży

Istnieją dwa źródła żelaza – pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. I choć nadal słychać spory na ten temat, które źródło żelaza jest lepsze, to, co na pewno można stwierdzić, że żelazo pochodzenia zwierzęcego jest łatwiej i szybciej wchłaniane. Z drugiej strony produkty roślinne bogate w żelazo mogą być świetnie przyswajane, jeśli połączy się ich stosowanie z produktami dostarczającymi wysoką ilość witaminy C.

Najlepszym wyjściem, by mieć pewność, że dostarczamy wystarczająco ilość żelaza, jest spożywanie każdego dnia produktów będących zarówno zwierzęcym, jak i roślinnym źródłem żelaza.

Gdzie zatem szukać żelaza?

Najlepszymi źródłami są:

  • czerwone mięso,
  • drób,
  • ryby,
  • wątroba (zawiera duże ilości żelaza, ale dostarcza również spore ilości witaminy A niewskazanej w ciąży, dlatego należy ograniczyć ilość wątroby do maksymalnie dwóch porcji w miesiącu),
  • pietruszka,
  • kasza jaglana, soja, soczewica,
  • jarmuż
  • fasola.

Jak zwiększyć wchłanianie żelaza?

  • dodawaj do posiłku produkty będące dobrym źródłem witaminy C – dzięki temu możesz zwiększyć wchłanianie żelaza nawet sześciokrotnie,
  • uważaj na produkty, które zmniejszają wchłanianie żelaza – polifenole w kawie czy herbacie, wapń w produktach mlecznych,
  • jeśli lekarz zalecił suplementację – przyjmuj tabletkę z żelazem jedną godzinę przed posiłkiem lub dwie po jego zakończeniu – żelazo jest najlepiej wchłanianie na pusty żołądek
  • popijaj tabletkę z żelazem sokiem pomarańczowym.

Jeśli przyjmujesz suplement z żelazem w ciąży, musisz się liczyć z pogorszeniem problemu z zaparciami. Zwróć uwagę na dietę i pij wystarczającą ilość płynów. Pomocny może być sok ze suszonych śliwek. Inny problem? Może się zdarzyć, że będą towarzyszyć Ci nudności.  Czasami lekarz działa profilaktycznie, próbując uniknąć tych problemów, zaczynając od suplementów zawierających niewielkie ilości żelaza, a później przechodzi do tych, które dostarczają więcej tego pierwiastka.

Dlaczego warto dbać o odpowiednią ilość żelaza?

Braki żelaza w ciąży mają przykre konsekwencje, prowadzą do niedokrwistości, zwiększają ryzyko wystąpienia porodu przedwczesnego czy porodu dziecka o niskiej wadze urodzeniowej.

Dlatego tak istotne jest, by wykonywać systematyczne badania w ciąży i reagować, gdy żelaza jest za mało…

Jesteśmy tu dla Ciebie. Podejmujemy tematy, które dla nas, Rodziców, są ważne. Miło nam Ciebie gościć na naszej stronie! :) Pozostaw ślad po sobie w komentarzu! Jeśli prowadzisz bloga, chętnie Cię odwiedzimy! :)

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.