Suplementy diety, o których nie możesz zapomnieć w czasie ciąży

Wpis gościnny komentarzy: 5

 

W czasie ciąży dochodzi do zwiększonego zapotrzebowania na niektóre witaminy i minerały. Dieta nie zawsze jest w stanie zapewnić ich właściwą podaż, jednak ich nadmiar może zaszkodzić podobnie jak niedobór. Dlatego też przyjmowanie suplementów multiwitaminowych na własną rękę jest złym pomysłem. Które składniki odżywcze są szczególnie ważne dla prawidłowego rozwoju płodu? Dowiedz się i porozmawiaj z lekarzem, jak powinnaś je uzupełniać.

suplementy diety w ciążyIstnieją witaminy i pierwiastki o udowodnionym, pozytywnym wpływie na rozwój ciąży. Do tych, którymi suplementacja jest bardzo wskazana, należą:
Kwas foliowy

Bierze udział m.in. w syntezie DNA i procesach krwiotwórczych, a jego niedobór może doprowadzić u ciężarnej do rozwoju niedokrwistości megaloblastycznej oraz wad cewy nerwowej u dziecka. Uzupełnianie diety kwasem foliowym (400 µg na dobę) jest rekomendowane każdej kobiecie w wieku rozrodczym, tym bardziej, jeśli planuje zajść w ciążę (w aptece dostępny jest w formie leku bez recepty) oraz co najmniej do drugiego trymestru, gdyż właśnie wtedy jest najbardziej potrzebny płodowi. Kobiety ciężarne mogą po konsultacji ze specjalistą wybrać dla siebie odpowiedni suplement witaminowy. Więcej informacji na temat kwasu foliowego znajdziesz tutaj Swiadomemacierzynstwo.com/kwas_foliowy.

Witamina D3

Witamina D zwiększa przyswajanie wapnia i fosforu w jelitach, przez co wpływa na rozwój i mineralizację tkanki kostnej. Działa korzystnie na układ odpornościowy oraz wydzielanie parathormonu (hormon przytarczyc), wspomaga funkcjonowanie układu nerwowego. Nasz organizm jest w stanie syntetyzować witaminę D3 pod wpływem promieni słonecznych.

Kobiety ciężarne i w okresie laktacji należą do grupy ryzyka niedoborów tej witaminy. Obecnie zaleca się dzienną dawkę dla kobiet planujących zostać matkami, będących w ciąży i karmiących w wysokości 2000 IU na dobę, dlatego jeśli znajdujesz się w tej grupie, zapytaj lekarza, czy zaleca Ci przyjmowanie suplementu.

Jod

Kiedy kobiecie ciężarnej brakuje jodu, istnieje prawdopodobieństwo  rozwoju wola tarczycowego oraz wzrasta ryzyko niedorozwoju umysłowego u dziecka. Niedoczynność tarczycy może przyczynić się do poronienia, przedwczesnego porodu, a także wystąpienia niedoczynności gruczołu u płodu i noworodka. Zalecana suplementacja dla kobiet, które planują zajść w ciążę, ciężarnych oraz karmiących to 200 µg na dobę.

Jeśli istnieje ryzyko niedoboru, zalecana jest także suplementacja następującymi składnikami odżywczymi:

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe PUFA

Spełniają cały szereg ważnych funkcji.  Optymalna dawka kwasów wpływa na wzrost masy urodzeniowej noworodka przy jednoczesnym braku ryzyka makrosomii (zbyt wysoka masa ciała). Ponadto, wspomagają prawidłowy rozwój siatkówki oka, zmniejszają ryzyko przedwczesnego porodu, wystąpienia cukrzycy typu I, alergii, a w wieku dorosłym – nadciśnienia. Bardzo ważnym składnikiem z grupy kwasów omega-3 jest DHA (kwas  dokozaheksaenowy), który dostarczany podczas ciąży i karmienia piersią wpływa korzystnie na ostrość widzenia i rozwój psychosomatyczny dziecka, a także ogranicza prawdopodobieństwo wystąpienia depresji ciążowej u matki.

W przypadku, gdy w diecie ciężarnej nie ma wystarczających źródeł wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (ryby morskie, algi), zalecana jest suplementacja co najmniej od 20. tygodnia ciąży. Zapotrzebowanie podczas ciąży i karmienia piersią wynosi 600 mg DHA (jeśli niedobór jest bardzo wysoki – wówczas 1000 mg).

Żelazo

Kobieta ciężarna bywa narażona na anemię wynikającą z niedoboru żelaza. Kiedy konieczna jest suplementacja tym mikropierwiastkiem? Zalecana jest kobietom, które borykają się z anemią mikrocytową , a planują zajście w ciążę. W przypadku kobiet ciężarnych przyjmowanie żelaza (w przypadku anemii, możliwych niedoborów wynikających z diety wegetariańskiej lub wegańskiej, zaburzeń wchłaniania) jest możliwe dopiero od 8. tygodnia ciąży (zbyt wysokie jego stężenie może być niebezpieczne dla płodu we wczesnym stadium). Rekomendowaną dawką podczas ciąży jest  26-27 mg. Żelazo należy przyjmować tylko i wyłącznie na zalecenie lekarza!

Magnez

Jest pierwiastkiem m.in. budującym kości i zęby, aktywującym wiele enzymów, regulującym przewodnictwo nerwowo-mięśniowe. Podczas ciąży i laktacji zapotrzebowanie na niego wzrasta niemal dwukrotnie. W zależności od wskazań, doustna suplementacja waha się od 200-1000 mg na dobę.

Źródło:

Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie stosowania witamin i mikroelementów u kobiet planujących ciążę, ciężarnych i karmiących, Ginekol Pol. 2014, 85, 395-399

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

  1. Katrina Katrina

    dziewczyny, a możecie mi doradzić albo podpowiedzieć, co same suplementowałyście w czasie ciąży i kiedy karmiłyście piersią??? Czy były to jakieś pojedyncze suplementy czy warto postawić na coś bardziej kompleksowego, co ma kilka cennych składników ?
    z góry dzięki!

  2. mamaZosi mamaZosi

    Katrina, polecam Ci wypróbować suplement Pregna Plus. Mnie bardzo pomogła w czasie całej ciąży i dobrze się po niej czułam. Nie byłam jak to niektóre młode mamy opowiadają zmęczona ani przygnębiona.

  3. Ola Ola

    Ja jestem jeszcze na etapie starania się o maluszka i myślicie, że mogę włączyć takie suplementy do diety na tym etapie?? o tej pregna plus słyszałam sporo dobrego i że właśnie ma kwas foliowy, jod żelazo, wit d potrzebne własnie młodym mamom. Kilka koleżanek wspominało że zaczynało suplementację np kwasu foliowego też jak się zaczynały o dziecko starać. Co radzicie?

  4. umka umka

    Jednym z ważniejszych na pewno jest kwas foliowy a juz na pewno warto brać go kiedy planujemy ciążę. Folik mama jest fajny, zawiera też min. jod, kw. DHA Ja nie brałam żadnych więcej witamin.

  5. słoneczna słoneczna

    Ja też proponuję ci brać folik mama , możesz brać go już przed ciążą, całą ciążę i też w okresie karmienia :) Folik brałam kilka lat temu w pierwszej ciąży i w drugiej teraz nadal wróciłam do niego :) To jest mój jedyny suplement jaki biorę.