Siemię lniane dla dziecka – czy warto?

Siemię lniane doczekało się uznania, na jakie zasługuje. Znowu wraca do łask. W końcu zauważa się w nim potencjał i podkreśla pozytywne cechy, które można uzyskać za grosze. Dla każdego: niemowlaka, małego dziecka, a nawet kobiety w ciąży. Jak stosować siemię lniane?

Kiedyś siemię lniane było powszechnie stosowane. Dodawało się je do wielu potraw: sałatek, chleba, wypieków. Dzisiaj pomału znowu odkrywa się jego zalety. Choć nadal stosowanie nasion lnu budzi wiele wątpliwości. Postaramy się je rozwiać.

Podstawowe zalety

siemie_lnianeSiemię lniane, czyli nasiona lnu, zawierają duże ilości omega-3 (ich zawartość jest podobna do tej obecnej w rybach), błonnika (rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego), cynku, żelaza, kwasu foliowego, magnezu i witamin (w tym witaminy E, B17 – witaminę, która przez niektórych uznawana jest za skuteczny sposób w profilaktyce antynowotworowej), a do tego jest tanie i łatwo dostępne. Za opakowanie 500 gramowe zapłacimy około 5 złotych.

Całe czy mielone?

W związku z tym, że mielone siemię lniane szybko się utlenia, nie zaleca się kupowania siemienia w tej postaci, lepiej kupić całe ziarna i tuż przed spożyciem przygotowywać odpowiednią porcję (używając do tego młynku lub mocnego blendera). Niewykorzystaną część można przechowywać w lodówce (jednak zaleca się przyrządzanie siemienia tuż przed spożyciem).
Po zakupie siemię lniane warto przechowywać w szczelnym pojemniku, w temperaturze pokojowej. Po zmieleniu zaleca się szybkie spożycie, by nie dopuścić do zjełczenia zawartych w siemieniu tłuszczy (oleju lnianego).

Siemię lniane kupujemy całe (by mieć pewność, że nie jest odtłuszczone) i mielimy tuż przed spożyciem (najlepiej w młynku specjalnie do tego kupionym), by mieć pewność, że wszystkie cenne substancje zostaną wchłonięte po spożyciu.

Jak podawać siemię lniane?

Po rozdrobnieniu ziaren siemienia lnianego możemy dodać je do jogurtu, koktajli, do sałatek, do sosów, jako składnik panierki kotletów, do posypania kanapek, do ciasteczek owsianych, chleba, itd. Można wypróbować wiele konfiguracji i możliwości, dbając o to, by w ten sposób uatrakcyjniać posiłek. Smak siemienia jest bardzo naturalny, stąd łatwo go łączyć z różnego rodzaju posiłkami.

Siemię lniane dostępne jest w dwóch wersjach. Dla dzieci poleca się wybierać siemię lniane złociste, które ma delikatniejszy smak od siemienia lnianego brązowego, choć jest nieznacznie droższe od niego.

Można również pić siemię lniane (jedna łyżka stołowa na ¾ szklanki wody). Gdy dodamy 2 łyżki czystego, niesłodzonego soku z żurawin, otrzymamy „Koktajl Długowieczności” (tak nazwany przez dietetyczkę Ann Louise Gittleman).

Jesteśmy tu dla Ciebie. Podejmujemy tematy, które dla nas, Rodziców, są ważne. Miło nam Ciebie gościć na naszej stronie! :) Pozostaw ślad po sobie w komentarzu! Jeśli prowadzisz bloga, chętnie Cię odwiedzimy! :)

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

  1. Madzik Madzik

    Zażywałam w ciązy i bardzo sobie chwalę, teraz siemię to ważny składnik, zawsze mam w kuchni, polecam każdemu, żeby spróbował. Nie ma smaku prawie wcale, a daje tak dużo! smao zdrowie i nasze polskie

  2. judojad judojad

    Ja tym śluzem z siemienia lnianego czyściłam młodej odparzenia zamiast używać chusteczek wilgotnych/wody z parzonego rumianku (a były naprawdę okropne) i szybko zeszły, żaden krem nawet ten najdroższy nie poskutkował, a naturalne podziałało:)

  3. xxx xxx

    Przekonaliście mnie, jutro idę kupić

  4. Maria Maria

    Ma znaczenie firma? Jaką najlepiej wybrać?

  5. Wioleta Wioleta

    Kupujemy siemię, w postaci suchych ziaren dodajemy do ciastek, sałatek, owsianek, zaś ugotowane w postaci kisielu dolewam czasem synowi do wanny lub sama pije przy dolegliwościach żołądkowych. U nas sprawdza się świetnie i zawsze mamy zapas w domu.

  6. MM MM

    JA DZISIAJ KUPILAM, MAMY ZLOTY, EKOLOGICZNY, DZIEKI ZA MOTYWACJE :)