Jak przetrwać upały w ciąży? Niezawodne sposoby

Gdy temperatura sięga ponad 30 stopni w cieniu, robi się naprawdę gorąco, nasze organizmy zostają poddane próbie wytrzymałościowej. Pot leje się po plecach, czujemy się ospali i zdekoncentrowani. Typowe są też uczucie ciężkości, a nawet duszności. Na wszystkie te symptomy jesteśmy narażone szczególnie gdy jesteśmy w ciąży, kiedy z powodów fizjologicznych temperatura ciała wzrasta, a upały w ciąży jeszcze bardziej ją podnoszą. Co robić, by je przetrwać?

Jak przetrwać upały w ciąży?

Twoja reakcja na upały w ciąży może być bardzo indywidualna. Nie brakuje kobiet, które bardzo dobrze czują się podczas wysokich temperatur i spędzają upalne dni nad jeziorem czy nad morzem. Są też takie, które czują się słabo i wszelkimi możliwymi sposobami próbują obniżyć temperaturę ciała.

upały w ciąży

Pomocne może być:

  • przebywanie w klimatyzowanych pomieszczeniach lub używanie wiatraka,
  • położenie chłodnego ręcznika na kark, nadgarstki lub czoło,
  • zwiększenie ilości przyjmowanych płynów, zwłaszcza wody. Można również sięgnąć po napoje dla sportowców, które pozwalają na uzupełnienie utraconych elektrolitów (warto pamiętać, że niekorzystne jest zarówno odwodnienie, jak i picie zbyt dużych ilości płynów, które prowadzi do rozcieńczenia elektrolitów oraz zmęczenia i skurczy mięśni),
  • pływanie – jeśli masz taką możliwość, ochłodź się w basenie, morze lub jeziorze,
  • jeśli pływanie nie jest możliwe, weź letnią kąpiel z kilkoma kroplami olejku z lawendy, który ukoi Twoje zmysły,
  • zainspiruj się zwyczajami panującymi w „gorących” państwach i zrób sobie sjestę, ogranicz do minimum aktywność fizyczną,
  • moczenie stopy w chłodnej wodzie,
  • noszenie przewiewnej odzieży przepuszczającej powietrze (z naturalnych tkanin – bawełna, len), która pozwoli ograniczyć nadmierne pocenie,
  • noszenie kapeluszy z szerokim rondem, który ochroni twarz i ramiona,
  • unikanie zwiększonego wysiłku fizycznego w ciągu dnia na świeżym powietrzu w trakcie największej aktywności słonecznej,
  • unikanie noszenia obcisłej odzieży, zwłaszcza wokół talii,
  • ograniczenie ilości soli,
  • unikanie zbyt długiego stania czy chodzenia,
  • nie bagatelizuj pierwszych objawów przegrzania – słabości, zawrotów głowy, zmęczenia czy nadmiernego pragnienia.

W trakcie upałów mogą Ci doskwierać również obrzęki nóg. Mogą być one spore zwłaszcza jeśli jesteś w zaawansowanej ciąży. By nieco ograniczyć przykre objawy zaleca się:

  • odpoczywać przynajmniej godzinę dziennie w pozycji leżącej z lekko uniesionymi nogami,
  • trzymaj nogi lekko uniesione podczas spania. Możesz podłożyć pod nie zwinięty ręcznik,
  • noś wygodne buty, najlepsze będzie obuwie nieco większe niż Twój rozmiar stopy,
  • zdejmij obrączkę, pierścionki, jeśli wydają się za ciasne.

Opalanie w ciąży – tak czy nie?

Opalanie w ciąży nie jest zabronione, ale też nie jest wskazane. Warto do tematu podejść rozsądnie, ale ostrożnie. Skóra w ciąży często jest bardziej podatna na uszkodzenia. Hormony ciążowe sprawiają często, że reakcja na słońce jest zaskakująca. Ze względu na zwiększoną wrażliwość częściej dochodzi do oparzeń słonecznych i przebarwień. Dlatego nawet jeśli zawsze opalałaś się szybko i bez poparzeń, w trakcie ciąży zachowaj ostrożność, bo może być różnie.

Lekarze zalecają, by używać wysokich filtrów przeciwsłonecznych, najlepiej 50 SPF.

Co jeść w trakcie upałów?

Najlepsze dania na upał to lekkie i orzeźwiające posiłki. Warto wykorzystać do ich przygotowania ogórki, pomidory, cukinię, sałatę, świeży groszek. Pomocny będzie też arbuz, grejpfrut, czy naturalny jogurt prosto z lodówki.

Odwodnienie i przegrzanie w ciąży

Upały w ciąży mogą być niebezpieczne, ponieważ mogą prowadzić do przegrzania i odwodnienia, co może być szkodliwe dla rozwoju płodu, zwłaszcza w pierwszych tygodniach ciąży. W skrajnych przypadkach przegrzanie prowadzi do skurczy i przedwczesnego porodu.

Dlatego obserwuj reakcje swojego ciała i reaguj na wysyłane przez niego sygnały, takie, jak:

  • osłabienie, skurcze, nudności – wypij chłodną wodę, połóż się na boku w zaciemnionym miejscu. W razie potrzeby, skontaktuj się z lekarzem.
  • pogorszenie ostrości widzenia – zjedz coś lekkiego – objaw ten może być związany ze spadkiem ilości cukru we krwi,
  • jeśli zawroty głowy, osłabienie i nudności nie mijają po wypiciu płynów i odpoczynku – koniecznie skonsultuj się z lekarzem.

Jesteśmy tu dla Ciebie. Podejmujemy tematy, które dla nas, Rodziców, są ważne. Miło nam Ciebie gościć na naszej stronie! :) Pozostaw ślad po sobie w komentarzu! Jeśli prowadzisz bloga, chętnie Cię odwiedzimy! :)

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.