Najlepsze sposoby na zaparcia w ciąży

W ciąży wiele się zmienia, między innymi wzorzec trawienia. Typowe w tym okresie stają się problemy z wypróżnianiem. Zaparcia w ciąży dotyczą nawet kobiet zdrowo się odżywiających. Szacuje się, że narzeka na nie połowa przyszłych mam. Jak sobie z nimi radzić? Na szczęście jest kilka sposobów.

Skąd się biorą zaparcia w ciąży?

Powodem wielu zmian w ciąży są hormony. Tak też jest i w tym przypadku. To właśnie wzrost stężenia progesteronu jest odpowiedzialny za „zrelaksowanie” mięśni jelit, co sprawia, że stają się one mniej aktywne. Pokarm dłużej przechodzi przez układ pokarmowy, co pozwala na maksymalne wchłonięcie wszystkich składników odżywczych i przetransportowanie ich do dziecka. Ma jednak też skutek uboczny – sprawia, że  pojawiają się problemy z wypróżnianiem.

zaparcia w ciąży

Jest też druga przyczyna – stale powiększająca się macica, która uciska na sąsiednie organy, zajmuje miejsce zarezerwowane dla jelit, co nie sprzyja trawieniu i wydalaniu. Zaparcia w ciąży mogą być pogłębione przez żelazo, będące składnikiem wielu suplementów zażywanych po to, by zapobiec lub leczyć niedokrwistość w ciąży.

Jak sobie radzić z zaparciami w ciąży?

Choć zaparcia w ciąży to fizjologia, nie warto ich ignorować, ponieważ mogą prowadzić do hemoroidów. Oto, na co warto zwrócić uwagę.

  • wybieraj żywność bogatą w błonnik – jedz pełnoziarniste produkty, świeże owoce i warzywa (najlepiej surowe lub lekko podgotowane), warzywa strączkowe, suszone owoce,
  • sięgaj po kiwi, które mimo niewielkich rozmiarów, pozwala uzyskać świetny efekt przeczyszczający,
  • pij wodę, najlepiej przez cały dzień małymi łyczkami, każdego dnia powinnaś wypić od 8 do 12 szklanek wody,
  • każdego dnia warto sięgnąć po szklankę soku owocowego, zwłaszcza śliwkowego,
  • dodawaj błonnik powoli, uzyskując wartość 25-30 gramów błonnika każdego dnia. Zbyt szybka zmiana menu da efekt odwrotny do zamierzonego (pojawią się gazy i wzdęcia),
  • wraz ze zwiększoną ilością błonnika zadbaj o zwiększenie ilości wody,
  • zamiast dużych, obfitych posiłków decyduj się na częstsze, ale mniejsze,
  • pij ciepłe napoje, nawet ciepłą wodę z cytryną, która pomaga poprawić perystaltykę jelit,
  • zwróć uwagę na zażywane suplementy diety, które mogą pogłębić zaparcia. Porozmawiaj o ich zamianie na preparaty wolno wchłaniające się,
  • jak najczęściej się ruszaj, wychodź na spacery, dzięki regularnej aktywności zmniejszysz ryzyko wystąpienia zaparć,
  • pamiętaj o naturalnych probiotykach, które korzystnie wpływają na mikroflorę bakteryjną i ułatwiają trawienie,
  • unikaj środków przeczyszczających w ciąży, które mogą być w tym szczególnym okresie niebezpieczne.

Jesteśmy tu dla Ciebie. Podejmujemy tematy, które dla nas, Rodziców, są ważne. Miło nam Ciebie gościć na naszej stronie! :) Pozostaw ślad po sobie w komentarzu! Jeśli prowadzisz bloga, chętnie Cię odwiedzimy! :)

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.