Mindfulness/uważność dla dzieci– o uważności Żabki

Nie tak dawno na rynku wydawniczym, a także na portalach promujących zdrowie i rozwój wewnętrzny zadebiutowało pojęcie „mindfulness”. Pod tym osobliwym terminem kryje się „uważność”. Mindfulness to trening umysłu, trening uważności, najczęściej zalecany dla osób walczących ze stresem i trudnymi emocjami. Ćwiczenia z zakresu mindfulness stosowane są również w niektórych terapiach walki z depresją, zaburzeniami odżywiania, czy uzależnieniami. I chociaż początkowo Mindfulness był wsparciem tylko dla dorosłych, tak w niedługim czasie zaczął coraz częściej przemawiać do rodziców i ich pociech.

Co mindfulness daje dzieciom?

Dzieci w dzisiejszych czasach mają wypełnione dni różnymi zajęciami, a chwilą relaksu jest dla nich korzystanie z internetu, oglądanie telewizji, czy granie w gry wideo. Trening uważności daje nową możliwość, nie jest to zmuszanie dziecka do siedzenia w pozycji lotosu przez długi czas, ale tak, jak powiedział jeden z pionierów minfulness dla dzieci, Christopher Willard, w uważności chodzi to to, aby „zasiać ziarenka medytacyjnej świadomości we wszystkich aspektach życia naszych dzieci.”

Mimo różnic w natężeniu stresu wynikającego z codziennych sytuacji, można powiedzieć, że mindfulness daje dzieciom to, co dorosłym. Kształci w nich umiejętność wyciszenia, zrozumienia emocji, pozwala poznać ich wartość i wpływ na relacje z drugim człowiekiem, poprawia koncentrację i kreatywność. Jednocześnie nie zabija naturalnej dziecięcej ciekawości świata. Przeciwnie, stymuluje ją, pozwala im w pełni świadomie przeżywać to, co dzieje się w ich życiu. Aktywne odkrywanie świata może iść w parze z chwilą zatrzymania się i wytchnienia, dostrzegania tego, co jest dookoła. Nauka uważności pomaga w lepszych zachowaniu, ponadto jest umiejętnością, która ma służyć w dalszym życiu.

uważność

Uważny rodzic, uważne dziecko

Ćwiczenie uważności przez rodzica, jest kluczowe w rozwijaniu uważności u dziecka. Należy pamiętać, że rodzic jest najważniejszym – i najczęściej pierwszym – nauczycielem dziecka. Jeśli, jako rodzice potrafimy poradzić sobie z emocjami, dbaniem o siebie, umiejętnością odpoczywania i czerpania przyjemności w kontakcie z najbliższymi, jeśli umiemy zatrzymać się na chwilę i odłożyć telefon, żeby usiąść obok dziecka z uważnością, to i ono będzie uczyło się tego od nas.

Warsztaty z mindfulness dla dzieci prowadzone są najczęściej przez terapeutów i specjalistów, jednakże dzięki książce Eline Snel „Uważność i spokój żabki” rodzic może poprowadzić dziecko do świata uważności. W książce znajdują się proste ćwiczenia, z którymi może poradzić sobie nawet pięciolatek. Pojawiająca się tutaj żabka jest wzorem, do którego dzieci mogą dążyć. Żabka nie tylko potrafi skakać i rechotać cały dzień, ale potrafi także siedzieć nieruchomo. Jak zauważa Snel, żabce nie jest od samego początku łatwo siedzieć nieruchomo, ale dzięki powtarzalności ćwiczeń z czasem ta umiejętność stanie się łatwiejsza. Metafora żabki jest bardzo przekonująca.

Przykładowe ćwiczenie dla dwojga

Oddech jest podstawą we wszystkich praktykach medytacyjnych, świadomość poprawnego oddechu jest pierwszym etapem do wewnętrznego spokoju. Dlatego jeśli chcemy zacząć naszą przygodę z mindfulness, warto skupić się na oddechu. Jak rozpocząć?

Warto zrobić to wspólnie. Zarówno rodzic, jak i dziecko bierze zabawkę, kładzie się na plecach, zabawkę układa spokojnie na brzuchu i rozpoczyna oddychanie. Wdech i wydech. Huśta zabawkę na brzuchu, ale żeby zabawka nie spadła należy oddychać wolno i równo. To wszystko. Jest to bardzo proste ćwiczenie, które mimo swej prostoty, może przynieść dziecku wiele frajdy – zwłaszcza, jeśli rodzic będzie mu towarzyszył.

Trening uważności przebiega powoli, krok po kroku, nie ma tutaj miejsca na pośpiech, a efekty tej subtelnej pracy pozwalają w pełni cieszyć się tym, co najważniejsze – tym, co jest wokół nas.

Sandra Stempniewska, pedagog, animator kultury, w wieku 19 lat wydała swoją debiutancką powieść. Jest autorką licznych artykułów i publikacji. Kocha teatr, taniec i zdrowy tryb życia.

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.