Jarmuż dla dzieci – zdrowo i naprawdę smacznie!

Jarmuż to dwuletnia roślina należąca do kapustowatych, jest kuzynem brokuła, kalafiora i brukselki. Ma długie pomarszczone liście, które zbyt często służą do ozdabiania półmisków i potraw zamiast stanowić składnik codziennych dań. Zamiast traktować jarmuż jako roślinę ozdobną, warto wprowadzić ją do menu dla całej rodziny: ze względu na świetne właściwości prozdrowotne, wzmacniające i chroniące przed chorobami. Całe szczęście jest to coraz chętniej wybierana opcja! Naprawdę warto, bo jarmuż uważa się za jedno z najzdrowszych warzyw! Jak przygotować zielone liście jarmużu dla dzieci?

Jarmuż: cenne właściwości

Jarmuż jest niskokaloryczny i zawiera niewielką ilość tłuszczu. Jest prosty w uprawie, uprawia się go prawie na całym świecie, rośnie średnio 55 dni, dostarcza:

  • mnóstwo cennego białka,
  • kwasów omega 3 i omega 6,
  • wapnia, potasu, żelaza, miedzi i manganu jarmuż zawiera więcej wapnia niż mleko (jest bardzo doceniany w diecie bezmlecznej),
  • cennych przeciwutleniaczy,
  • jest ważnym źródłem błonnika – wspomagającego perystaltykę jelit,
  • warto go jeść ze względu na witaminy: C, K – zawiera mnóstwo witaminy C wzmacniającej zwłaszcza w okresie infekcji.

Dzięki wysokiej zawartości przeciwutleniaczy (sulforanu, beta karotenu, luteiny, zeaksantyny) warzywo chroni przed chorobami. Wykazano, że zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych. Dodatkowo systematycznie jedzony wzmacnia układ sercowo-naczyniowy, reguluje ciśnienie krwi. Działa przeciwzapalnie, przeciwalergicznie i przeciwutleniająco – świetnie wzmacnia odporność. W sezonie infekcji jest wielkim sprzymierzeńcem zdrowia!

jarmuż

Kiedy zaczyna się sezon na jarmuż?

Świeże liście jarmużu kupimy jesienią. Sezon trwa właściwie przez całą zimą, zaczyna się we wrześniu, jednak najlepszy jest po przymrozkach, kiedy roślina traci goryczkę i zyskuje bardziej słodki smak. Obecność jarmużu w tym okresie zasługuje na szczególną uwagę, w miesiącach, kiedy brakuje dostępu do wielu świeżych warzyw, można posiłkować się jarmużem, który dostarczy wielu wartościowych składników, wzmocni i ochroni przed chorobami.

Decydując się na liście, warto poszukiwać zielonych, jędrnych i nieuszkodzonych. Przechowywać w lodówce, najlepiej w woreczku z dziurkami w dolnej szufladzie. Spożyć w ciągu trzech dni lub zamrozić.

Jak przemycić jarmuż w diecie?

Jarmuż może stanowić składową koktajli (np. w połączeniu z sokiem pomarańczowym i bananami). Można go dodać do sałatek, jeść na surowo oraz po obróbce: ugotowaniu w wodzie, na parze, upieczeniu, usmażeniu lub blanszowaniu. By liście jarmużu zachowały wszystkie prozdrowotne właściwości, warto dbać o to, by nie gotować ich dłużej niż 3 minuty. Przed przyrządzaniem dokładnie należy je umyć i najlepiej pokroić na drobniejsze kawałki. Warto je również przygnieść i zostawić na chwilę, by lepiej smakowały.  Aby pozbyć się goryczki, można po umyciu je zamrozić i dopiero po rozmrożeniu spożyć. Nadają się jako dodatek do kasz, dań z makaronem, sałatek. Świetnym pomysłem, zwłaszcza dla dzieci, są chipsy z jarmużu.

Do przygotowywania sałatek lepiej wybierać mniejsze liście. Z większych można wycinać twardsze części. Rozwiązaniem, by jarmuż zmiękł jest również zalanie go sosem sałatkowym na kilkanaście minut przed podaniem.

Kto powinien uważać?

Liście jarmużu zawierają dwie niekorzystnie działające substancje – geitrogeny, które są niewskazane w diecie osób mających problem z tarczycą oraz szczawiany, które mogą powodować kamicę nerkową. Negatywne cechy mogą być szkodliwe u osób podatnych, warto w takiej sytuacji dobrze przemyśleć zastosowanie jarmużu w diecie.

Od kiedy w diecie dziecka?

Przy pierwszym zaproponowaniu jarmużu, warto dodawać go do ryżu, kotlecików i dań na ciepło. Wszystkie propozycje, gdzie będzie stanowił dodatek, a nie składnik podstawowy – są godne uwagi.

Jarmuż można wprowadzać do diety dziecka już po 6 miesiącu życia.

Jesteśmy tu dla Ciebie. Podejmujemy tematy, które dla nas, Rodziców, są ważne. Miło nam Ciebie gościć na naszej stronie! :) Pozostaw ślad po sobie w komentarzu! Jeśli prowadzisz bloga, chętnie Cię odwiedzimy! :)

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.