18 tydzień ciąży

18-tydzien-ciazy
Kręgosłup ma coraz większy słodki ciężar do dźwigania. Nic dziwnego, że zmienia się środek ciężkości, a linia kręgów się wygina, co może prowadzić do licznych dolegliwości – zwłaszcza dyskomfortu i utrudnień w poruszaniu się. Dziecko mierzy już średnio 12-15 cm i waży około 170 gramów. Ma wielkość podobną do średniej piersi kurczaka.

Dziecko

Wszystkie organy powstały, jednak dziecko nie jest na tyle rozwinięte, by móc funkcjonować poza macicą. Głównie dlatego, że potrzeba czasu na ich rozwinięcie i poprawę funkcjonowania. Na końcu kształtują się płuca, które potrzebują jeszcze kilku tygodni, by być gotowe do funkcjonowanie poza ciałem matki.

Dynamiczny rozwój dotyczy układu nerwowego, w mózgu tworzą się kolejne zwoje i połączenia komórkowe. W związku z tym, że pojawia się mapa ruchowa, maluszek nie reaguje już tak gwałtownie na każdy ruch. Jego sposób poruszania jest bardziej płynny i spokojniejszy. W tym tygodniu dzieci zaczynają zdobywać takie umiejętności, jak ziewanie i czkanie.

Warto również wspomnieć o układzie pokarmowym, w którym jelito grube przenosi się do tylnej części brzucha, gdzie tworzą się gruczoły trawienne, które po porodzie będą odpowiedzialne za wydalenie smółki, pierwszej kupki – o czarnym kolorze.
Rozwija się także twarz malucha, pojawiają się już rysy, skóra bardziej się zaróżowiła. Nie jest już tak przezroczysta jak kilka tygodni wcześniej.

Kobieta

Każdy tydzień to w przypadku zwłaszcza pierwszej ciąży aktywne oczekiwanie na pierwszy ruch dziecka. Chwila, kiedy wreszcie przyjdzie nam go poczuć jest zazwyczaj bardzo wzruszającym momentem. Minie jednak sporo czasu zanim ruchy dziecka odczuwane przez mamę, będą wyczuwane przez osoby z jej otoczenia.

Ze względu na coraz większe obciążenie kręgosłupa, wykonuj ćwiczenia dozwolone dla kobiet w ciąży. Dobrym wyborem będzie: joga, pilates, piesze wędrówki i inne sporty na świeżym powietrzu, pływanie oraz inne ćwiczenia w wodzie.

Możesz również zapisać się do szkoły rodzenia, gdzie położna, rehabilitantka i lekarz wytłumaczą, w jaki sposób dbać o zmieniające się ciało podczas ciąży, co robić, by minimalizować ból oraz dyskomfort.

O czym warto pamiętać?

Obserwując swoje ciało, możesz zauważyć, że zmienia się wydzielina z pochwy. Ukrwione miejsca intymne są  bardziej wrażliwe, co pozwala na całkiem nowe przeżycia w sypialni. Z drugiej strony są one jednak bardziej podatne na wszelkie infekcje.

Stosuj w ciąży sprawdzony płyn do higieny intymnej. Nie zmieniaj bez przyczyny używanego wcześniej preparatu. Noś bawełnianą bieliznę oraz luźne spodnie. Wszelkie upławy, zaczerwienienia, swędzenie od razu skonsultuj z lekarzem.

Z pamiętnika mamy

Staram się zmotywować i gimnastykować się każdego dnia z rana. „Staram się” to dobre określenie, bowiem z tego starania niewiele wychodzi. Jednego dnia kręcę pupą, drugiego nie. Demobilizująco działa na mnie to, że podobno nawet spora systematyczność nie zapewni mi krótkiego i łatwego porodu. Natura sama zdecyduje, jak długo mam się męczyć i kiedy w końcu urodzić.

Ostatnie dni i rozmowy z osobami mającymi malutkie dziecko uzmysłowiły nam w wyjątkowy sposób, że musimy chwytać chwilę i wykorzystywać każdy dzień. Dlatego mój rezolutny mężczyzna życia zaplanował wyjście do kina, teatru oraz wieczór w restauracji. Wszystko po to, by czerpać z tych doskonałych aktywności mnóstwo radości i nadrobić już dzisiaj to, czego nie będziemy mogli robić z taką swobodą za kilkanaście tygodni.

Coraz bardziej irytują mnie komentarze najbliższych: musicie dziecko dać do żłobka, nie siedź z małą w domu lub musisz karmić piersią, nie oddawaj do żłobka, dziecko ma rodzic wychowywać, zapomnij o niani, zatrudnij nianię. Nagle znalazło się koło nas mnóstwo „cioć dobra rada”. A co, my to może nie potrafimy myśleć i trzeba wykonywać tę skomplikowaną czynność za nas?

Z pamiętnika taty

Pojawiła się motywacja do wychodzenia z domu. Załatwiam więc bilety do teatru, wychodzimy do restauracji. Chciałem też iść na basen, ale nie było entuzjazmu. Robimy wszystko to, co za kilka tygodni może być bardziej skomplikowane…

Nie powiem, że mi się to nie podoba. Przeciwnie, jest świetnie.

Opracowano na podstawie:
„Zdrowa ciąża. Poradnik kochającej mamy” lek.med. Michael F. Roizen, lek. med. Mehmet C. Oz
„Ciąża poradnik. Problemy płodności, ciąży i porodu” prof. Ian Greer
„Ciąża i poród naturalny. Jak czerpać radość z macierzyństwa. Praktyczny poradnik” dr Ortrud Lindemann, Adriana Ortembeg
„W oczekiwaniu na dziecko” Heidi Murkoff

 

Dorota, mama pięcioletniej Oliwii i dwuipółletniej Paulinki, orędowniczka zdrowego rozsądku w wychowywaniu dzieci. Nie znosi wypowiedzi o idealnych niemowlakach, które od pierwszych tygodni przesypiają całe noce, nie grymaszą przy jedzeniu, nigdy nie miewają kolek i złych humorów. Dzieci są tylko dziećmi. Mają prawo do gorszych dni. Tak jak ich rodzice. Uwielbia wspólne chwile z mężem i córkami. Każdego dnia uczy się, jak być trzeźwo myślącą matką.

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.